Alla inlägg under oktober 2009

Av Maria - 26 oktober 2009 20:58

Idag var det dags för kurs. Jag och Jollan går nämligen på klickerkurs:-)

Det är otroligt roligt att se hundarna när "poletten trilla ner" Kira och Vera tycker att det är jätteroligt :-)

Henke var mest intresserad av Lilja som har börjat löpa ;-)


Tänk vad mycket roligt man kan göra tillsammans med sina hundar :-)


På lördag ska jag göra något utan hundanknytning!? Jag ska nämligen på namngivningsceremoni. Brorsans knodd Lucas ska få sitt namn :-)


Lucas är en undebar liten goding som är otroligt charmig:-) Puss på dig....Jag önskar att jag kunde täffa honom oftare :-)


Hej hopp !




Av Maria - 25 oktober 2009 21:01

Nu har jag kommit igång igen... Denna gång så tror jag att det blir skarpt lägeFörvånad Eller inte..

Eftersom vi i dvärgschnauzerringen jobbar mycket med RAS ( alla vet ju inte vad RAS innebär och har heller inte tagit reda på det!) Så lär man sig ju hela tiden nya saker om RAS och om rasen i helhet. Man har otroligt mycket utbyte av att träffa andra uppfödare. Speciellt när man träffar de som har varit med läänge :-) Jag passar på att fråga och lära mig massor. Sen har vi de färska uppfödarna med sitt nya synsätt och nya lösningar på problem.

Sen så har vi ju en kategori till Skäms De som alltid har en åsikt... Ofta sammanfaller de med de som alltid måste leverera sin åsikt Rynkar på näsan Jag har ju skrivit om dem förut (krokodilerna) De finns i båda ovan nämda grupperna....


En del i RAS är ju mentaliteten :-) Den finns det mycke att skriva om.... Jag måste säga att jag har på ganska kort tid varit iväg på två MH-beskrivningar, jag fullkomligt älskar att vara med på MH. Jag får nog en kick av att vara med och bevittna det! Sen tycker jag att det är roligt i nästa steg, nämligen att använda informationen man har fått i MH-beskrivningen i avelsarbetet...


Det är där nästa fundering kommer in... Hur gör andra uppfödare? En del (krokodiler) som låter högst är aldrig någonsin iväg på Mh med sina hundar eller uppfödda hundar... Visst alla är saliga i sin tro men varför ha åsikter om något man själv inte gör? Låt oss andra beskriva våra hundar! Varför försöka övertyga om att Mh är av ondo?

Nä fram för fler Mh-beskrivna hundar. En eloge till alla som jobbar för det också.


Nu har jag och några valpköpare börjat med viltspår också.. Vi ska gå en kurs och det ska bli otroligt roligt :-)


Nä alla uppfödare: ta med er era valpköpare och hitta på aktiviteter, gå promenader, trimma tillsammans eller bara ta en fika och prata hund :-)


Hej hopp!

Av Maria - 20 oktober 2009 15:40

Äntligen är det dags..... Till helgen är det dags att kolla läget lite.. Alltså var vovvarna står när det gäller viltspår :-)

Det ska bli så spännande, 4 Kaspelixvovvar ;-)


Igår när vi var på klickerkurs började vi diskutera hur hundarna vet om att man börjar vakna. En deltagare berättade att det var vetenskapligt bevisat att man vaknade nerifrån och upp... Alltså fötterna vaknade först och sen benen osv...


Det förklarar ju varför jag har tonåringar som ramlar ur sängen och sen inte är pratbara på flera timmar. De har ju inte vaknat högst uppe än :-)


Nu vill jag att alla som läser det här, och har en dvärgschnauzer, ska komma på uppfödarmöte den 7:november inne i Örebro. Man måste inte vara uppfödare för att komma :-) Anmälan sker till mig via mail. mengstrom@spray.se.


Hej hopp!

Av Maria - 13 oktober 2009 20:55

Nu är det dags för nästa Engströmare att börja blogga... Jag säger välkommen Joline!

Hennes blogg kan man följa  på http://azo9.bloggplatsen.se/ 


De blir säkert en intressant blogg att följa...... Eller inte :-)

- Jodå det tror jag nog...


Jag har diskuterat med en uppfödarkollega om hur en del människor är:

Hon sa att en del är som krokodiler : Stor käft och små öron... Alltså pratar mycket och lyssnar lite :-) Eller prata på ut och inandning......


Och vet i vad jag kom på? Jo att dessa människor gärna pratar om sig själva och tycker att de är så bra :-)

De är väldigt ofta åsiktsmaskiner också ! Alltså, de delar med sig av sina åsikter högt och tydligt och prackar på en sin åsikt utan att man har bett om den!


Till dessa säger jag

-Nej tack!


Hej hopp!


Av Maria - 9 oktober 2009 09:00

Det lät väl poetiskt, vet ni vem som sa det?


Men tillbaka till verkligheten... Jag förstår inte, att jag så fort jag sätter mig och ska blogga så tänker jag på en sak, men spårar helt ur och skriver om något annat..... Som nu jag har tänkt mig en allvarligare blogg men börjar genast att skriva om poesi...Och börjar fundera på när jag läste svenska B.......


Nej nej nej.... Nog om detta.... Ni ser ju! Jag har nog inte två hjärnhalvor utan hjärnfjärdedelar:-)  Nu såg jag min hjärna som tallriksmodellen...... Alltså att det på vissa delar av hjärnan finns mer energi och näring än på de andra....

Men nej för f-n...... Nu spårar det ur igen......


Det jag skulle skriva om var: Har man en av och påknapp? Ibland är man glad och trevlig och ibland bara sur och otrevlig.....Vad är det som bestämmer vilken läge man är på på morgonen när man vaknar??


Hej hopp!

Av Maria - 2 oktober 2009 08:36

Nu är jag redan tillbaka... Nu har jag skjutsat barn och fixat lite med hundarna... Jag lämnar ju några hemma hos familjen... Jag har sagt att inte Lewis skulle få följa med men jag tror att jag ändrar mig...

Sen har jag möblerat i bilen. Det är ju några hundar och lite packning som ska med.. Vera, Kira, Lewis, Micki,Zlatan och så Lilja förstås... ...Det ska bli så underbart:-)


Nu på förmiddagen ska jag till Patricia och få massage.......

Alla som ska till Sundsvall och Hamar önskar vi lycka till:-)

Själv så ska jag inte på utställning på lääänge... Jag väntar tills det är Stora Stockholm:-)


Nä nu får ni ha en trevlig helg..Nu ser jag fram emot god mat och gott vin och urtrevligt sällskap..

Jag återkommer efter helgen...


Hej hopp

Av Maria - 1 oktober 2009 09:11

Men jag ska skärpa mig:-) Trots att det tar lång tid mellan gångerna så tycker jag att det här är jätteroligt...

Denna gång har inventering och mycket övrigt arbete kommit mellan.


De som läser min sons blogg vet ju även att det inte har varit lugnt på den fronten heller.... Och snart är det helg och till råga på allt klassfest också...


Vart tog dom där mysiga klassfesterna med popcorn och cola vägen, och man dansade tryckare till lady in red, vägen?

- Jaha ja var det när jag gick i fyran...... Ojdå vad tiden går fort!?

-Vad jag gjorde på klassfesterna första året i gymnasiet??

-Nja... vet inte om det har med saken att göra just nu!

Föresten hade vi klassfest?? Jag vet ju en som jag kan fråga.... Anti..är du där? hade vi klassfest?

Men å andra sidan så var det så att ibland när vi ser tillbaka på vår gemensamma tid i skolan så är det inte riktigt som om vi gick i samma klass..

Jag hade tex mycket mindre schemabundna lektioner än Anti..Vet inte om det beror på att Anti hade svårt att lära sig saker eller hur det nu var??... (du vet att jag skojar va) (ironi finns det nåt som heter).Anti har även en annan (lugnare) version (jag tror även nyktrare) av vår klassresa till Tyskland....Men jag vet inte hur mycket man kan lite på vår vän Anti för hon säger att vi var i Lubeck och kollade hur man gör marsipan och det har jag inget minne av...

Men jag vet att vi båda två hade gymnastik med Ulrika Knape:-) Det ni! (det var ingen enkel sak det inte!)


Åter till helgen...

Medans jag åker till underbara Sunne med Yvonne, Eva och Susanne så ska mannen vara hemma med barnen och parera tonårsfylla, tonårshormoner med lilla guldlocks (jollan)temperament som också kan nå sina höjder ibland.. Joel sitter mest vid datorn och bygger orglar och kyrkor i paint :-)


Hej hopp :-)


Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards