Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Hejsan svejsan...

Av Maria - 25 oktober 2009 21:01

Nu har jag kommit igång igen... Denna gång så tror jag att det blir skarpt lägeFörvånad Eller inte..

Eftersom vi i dvärgschnauzerringen jobbar mycket med RAS ( alla vet ju inte vad RAS innebär och har heller inte tagit reda på det!) Så lär man sig ju hela tiden nya saker om RAS och om rasen i helhet. Man har otroligt mycket utbyte av att träffa andra uppfödare. Speciellt när man träffar de som har varit med läänge :-) Jag passar på att fråga och lära mig massor. Sen har vi de färska uppfödarna med sitt nya synsätt och nya lösningar på problem.

Sen så har vi ju en kategori till Skäms De som alltid har en åsikt... Ofta sammanfaller de med de som alltid måste leverera sin åsikt Rynkar på näsan Jag har ju skrivit om dem förut (krokodilerna) De finns i båda ovan nämda grupperna....


En del i RAS är ju mentaliteten :-) Den finns det mycke att skriva om.... Jag måste säga att jag har på ganska kort tid varit iväg på två MH-beskrivningar, jag fullkomligt älskar att vara med på MH. Jag får nog en kick av att vara med och bevittna det! Sen tycker jag att det är roligt i nästa steg, nämligen att använda informationen man har fått i MH-beskrivningen i avelsarbetet...


Det är där nästa fundering kommer in... Hur gör andra uppfödare? En del (krokodiler) som låter högst är aldrig någonsin iväg på Mh med sina hundar eller uppfödda hundar... Visst alla är saliga i sin tro men varför ha åsikter om något man själv inte gör? Låt oss andra beskriva våra hundar! Varför försöka övertyga om att Mh är av ondo?

Nä fram för fler Mh-beskrivna hundar. En eloge till alla som jobbar för det också.


Nu har jag och några valpköpare börjat med viltspår också.. Vi ska gå en kurs och det ska bli otroligt roligt :-)


Nä alla uppfödare: ta med er era valpköpare och hitta på aktiviteter, gå promenader, trimma tillsammans eller bara ta en fika och prata hund :-)


Hej hopp!

 
 
Annelie Finnebäck

Annelie Finnebäck

25 oktober 2009 21:56

Tummen upp för dig! Det blir mer MH nästa år!

http://www.brackets.se

 
Ingen bild

Patricia

25 oktober 2009 21:58

Annars kan ju valpköparen ta med uppfödaren på nåt skoj.
Kram

 
Maria

Maria

25 oktober 2009 22:03

Det låter som en bra ide :-)
Kram

http://www.kaspelix.com

 
Diezel

Diezel

25 oktober 2009 22:11

Klart att matte (och hussrar) vill veta och visa hur duktiga vi är mentalt oxå ...snygga (!) det vet ju vi dvärgschnauzrar, att vi är ändå =)
Kram Mr D ;)

http://www.tass.cybersite.se

 
Sophie

Sophie

25 oktober 2009 22:51

Bra skrivet vännen och tummen upp för MH. De är så otroligt spännande och lärorikt med MH, man får liksom aldrig nog med det:)

Kramiz

http://www.kennelhilfie.dinstudio.se

 
Carry

Carry

25 oktober 2009 23:42

Jättebra - eftersom jag tycker mentaliteten hos hundarna är vansinnigt viktigt kan jag ju bara hålla med dig :)
fast sen jag tycker du kunde bo lite närmare mig så jag oxå kunde gå kurs med dig ...men men man kan inte få allt här i livet - kram

http://schnauzertjejerna.blogspot.com

 
Cajsa

Cajsa

26 oktober 2009 07:40

Hej! Skönt att höra att det finns uppfödare som bryr sig om sina hundar och valpköpare (även kommande valpar). Då finns det kanske hopp om att jag som valpköpare kan köpa mig en underbar dvärgschnauzer även som pensionär för jag bara älskar denna lilla hund! Ha det bra! Cajsa & tre skägg

http://www.cajsakavat.se

 
birgitta

birgitta

26 oktober 2009 14:28

Så rätt du tänker Maria. Det viktigaste på en hund är hälsan o. mentaliteten. Det skulle faktiskt ingå för att få annonseras i Dvärgschnauzerringen. Det enda kravet är ju en 1:a på utställning o det säger ingenting. Sen ska man leva kanske med en hund i 10-11 år .

http://www.nogg.se/poppes.

 
Pia

Pia

26 oktober 2009 14:41

Viltspår är skitroligt!
Jag och Filur hänger gärna på och gör ett MH om vi bara får möjlighet och det finns plats för oss.
Kram

http://www.filur.dinstudio.se

 
Annelie Finnebäck

Annelie Finnebäck

27 oktober 2009 08:03

Jag är glad att ha en hundras som inte inte är uppdelad på arbetande raser och utställning. Att ha en vacker och bra mentalt hund som är frisk är inga motsatsförhållande i min värld.

http://www.brackets.se

 
birgitta

birgitta

27 oktober 2009 14:24

Att ha en vacker hund är NATURLIGTVIS inte fel. Men jag tycker att det oftast går före ALLT annat.

http://www.nog.se/poppes

 
Ingen bild

Anna m Shadow

31 oktober 2009 23:40

Vad bra att du engagerar dig så i MH. Sådana uppfödare behövs verkligen, kanske i synnerhet bland småhundsraserna?

Men jag undrar lite över krokodilerna som du refererar till? Det är skumt med uppfödare och utställningsfoolk då alla hävdar att så många vet så lite, snackar så mycket goja eller inga öron har. Men jag har hittills aldrig träffat någon som hävdat att just han eller hon tillhör den katgorin. "Alla" kan och vet bäst, verkar det som... och det är alltid "någon annan" som är bedrövlig.

Jag tycker de flesta är trevliga och hängivna sin ras, men det är klart, olika uppfattningar kan alla ha.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards