Direktlänk till inlägg 28 juni 2010

Rasstandarden Del 2.

Av Maria - 28 juni 2010 08:09

Jag har funderat lite fram och tillbaka om vilken del jag ska ha som del 2.

Men jag tror att jag ska dela upp anatomin i flera delar.. Och jag tänker ta bakpartiet först!


Och återigen..Inga värderingar och inga utpekade hundar eller människor. Inga rätt eller fel utan jag vill ha en diskussion. :-)


Japp då kör vi :-)


Har ni sett de här hundarna som är högre bak än fram?

Varför är det så? och vad har hänt? Det sista året har jag sett så många svart och silver som är högre bak än fram. Sen så får handlern dra ut hunden 2 dm för att få en "otrolig" topline.


För att citera en domare: " här är hunden och bakbenen står i Tokyo"

Gäller inte nån av mina hundar utan det var en domare som höll öppen kritik. Vilket i sig är väldigt trevligt. Hon sa inte det om den specifika hunden utan sa att vi börjar se detta mer och mer.


En del går liksom "av" mitt på ryggen och får i rörelse en förskräcklig topline.

När dessa hundar ställer sig i viloläge, alltså som de vill stå själva så blir de högre bak än fram.

Så nu ska vi babbla lite här...


Häng med i min disskussion:


Är det för att höftbenet är för brant? eller lårbenet för långt? Eller är det skenben/vadben som är för långt/brant. Många gånger har de här hundarna också en kort has. Hur är helheten då? Det  händer mycket med bakbenen i rörelse. De får göra massor av kompensationsrörelser.

*De vinklar ut lårbenet trycker ihop haserna för att bli mer stabila.

*Några vinklar ut haserna och "vispar" (ungefär som att rulla tummarna) sina tassar så att det nästan bara blir till ett spår.


Så fort man rubbar på hundens balans så  måste den kompensera med rörelserna. Om hunden har en brant överarm men har normala vinklar bak så kommer den att lyfta sina framben högre för att kompensera! Förstår ni hur jag menar?   Så här ska hundens ben vara i trav:  / \ / \ (enkelt beskrivet alltså)

Det första benet är i det här fallet vf och sen är det hf hb och vb. Hänger ni med? Hundens bakben ska sträckas ut bakom rumpan i all sin helhet. Sen mina vänner så ska inte bakbensrörelser se ut som om hunden cyklar. Det kan vi också se i ringarna... Det ska inte vara en stor rund cirkel. Det ska vara energifulla steg med lagom längd. Inte pendlande. Utan mer som en liten halvmåne.


När är hunden välvinklad och när är den övervinklad? Jag anser att hunden är välvinklad när den har ett kraftigt lårben (alltså välmusklade) som går över i (ev 110 % vinkel via knäleden) vad/skenben vidare ner i en stark has. (allt detta utan att hamna i SRD) Jag har noterat att några tenderar till att ha nästan 90% i vinkel från lår till vad/skenben. Det senare tar nästan aldrig slut och sen avslutas med en liten kort has.

Hunden ska alltid stå stabilt på sina tassar. Hasen ska ha en 90%vinkel  _| ner till underlaget inte 80%. Surfa runt lite och titta på olika dvärgschnauzersidor i hela världen och kolla om ni hittar det jag beskriver.


Jag vill sen tacka alla som kommenterade både privat och direkt i bloggen:-)


Som vanligt så vill jag ha kommentarer och synpunkter.


Hej hopp!

 
 
Sussie

Sussie

28 juni 2010 11:10

Sååååå intressant! Det där med att inte stå på hela tassen är något vi faktiskt diskuterat nyligen. Upptäckte att det inte var så många som stod ordentligt på bakbenstassarna när vi studerade dem i ringen.
Skulle kunna bli en lååååång kommentar men eftersom jag är på språng blir det en kort en som avslutas med:
Fortsätt blogga om rasstandarden, det är så himla intressant!
Kramkram :)

http://www.kenneltwix.se

 
Annelie Finnebäck

Annelie Finnebäck

28 juni 2010 11:24

En Dvärgschnauzer ska vara kompakt och det är den inte med övervinklade bakben och små hasor. Med övervinklade bakben ser den instabil ut och som om den kan blåsa omkull av en vindpust.

Det är inte lätt att bedöma hundar i rörelse utan det kräver kunskap om anatomi. Gerard O'Sheas anatomikurs är kanonbra och där får man lära sig mycket om rörelser.

http://www.brackets.se

 
Ingen bild

Eva

28 juni 2010 16:26

http://www.silbahill.com/dvergschnauzer-183%5B1%5D.pdf
sier ikke rasestandaren alt da...????

 
Ingen bild

Anna m Shadow

28 juni 2010 22:31

Du har säkert rätt i mycket av det du skriver både ang. pälskvalité, exteriör och rörelser - men jag jag tycker nog att svenska dv.schnauzrar som man ser i utställningsringarna är bra. Jag tycker många hundar är mycket snygga, välpresenterande och jämna i kvalitén.

Däremot skulle jag vilja uttrycka min totala förfäran ang. hundarnas svansar! Många i övrigt snugga hundar har riktiga griseknoar, skruv med båge eller bara sneda och vridna.

Jag skulle önska att mer fokus lades på svansarna eftersom en ful svans kan skämma en hel hund.

 
Annelie

Annelie

29 juni 2010 17:33

Jag älskar sabelsvansar! Det finns inget snyggare än en dvärgschnauzer med bra öronansättning och sabelsvans men sitter denna sabelsvans på en hund som saknar vinklar, har cykelrörelser, eller är högre bak än fram när den rör sig så kan den hunden kvitta för min del. Har man bara svansen att klaga på då är det en bra hund man tittar på.

http://www.brackets.se

 
Ingen bild

kerstin

29 juni 2010 21:20

Hej,om man ska hålla sig till rasstandarden hur dom ska se ut..så ska svansen bäras som en sabel.inte liggande på ryggen..det finns all för många sådana...varför blir det så????

 
Annelie Finnebäck

Annelie Finnebäck

30 juni 2010 09:41

I rasstandarden står om hur svansen "önskvärt" ska bäras. Det är bara att titta på föräldradjuren, äpplet brukar inte falla långt ifrån trädet. När det gäller till exempel storlek så är det en mångpolygen nedärvning vilket innebär att det är flera hundar i stamtavlan som påverkar. Om man bara har svansen att klaga på hos en hund då måste det vara en riktigt bra hund.

http://www.brackets.se

 
Ingen bild

kerstin

30 juni 2010 14:07

Hej igen..enligt rasstandaren står det att man ska eftersträva en svans som är som en sabel...jag tycker om man nu ska följa rasstandaren helt igenom...med färger kroppsbyggnad och allt därtill,så måste vi väl också se till att det blir önskvärda svansansättningar....det var någon som skrev tidigare att det finns otrolit många snygga hundar ute i ringarna...men ofta ser man en dålig svansansättning..jag håller med....varför är en del domare så hårda på svansen annars??? M.V.H Kerstin

 
Annelie

Annelie

30 juni 2010 15:47

Den perfekta hunden finns inte. Det domaren bedömer är vårt avelsresultat. Hundens fel ska ska bedömas tillsammans med hundens förtjänster. Man har kommit långt i sin uppfödning om man bara har svansen att fokusera på. Visst är en sabelsvans en fröjd för ögat men ordet önskvärt påminner oss om att det inte är för så många generationer sedan vi i Sverige slutade att kupera och vi använder kuperade hundar i avel. Domaren i Jönköping på måndagen som höll öppen kritik var inte bekymrad över svansarna men däremot på svart/silver färgerna och övervinklade bakställ.

http://www.brackets.se

 
Ingen bild

Anna m Shadow

1 juli 2010 22:11

Som jag skrev, många hundar är fina i Sverige. Jag ser därför inte att man behöver kompromissa med svansarna. Om många hundar har en god exteriör, då kan man gott välja den snyggaste svansen till vinnare.

Det ena behöver inte utesluta det andra - om kvalitén på ck-gruppen i övrigt är god.

Vilken debatt det blev! :D

 
Ingen bild

Puck

2 juli 2010 11:17

Blev tipsad att gå in och läsa.... Som vanligt är Annelie ödmjuk och lyssnar på andras åsikter....

Skulle det inte vara ett bra förslag att börja åtminstone TITTA på svansarna? Mycket av anatomin i övrigt är ju bra, så varför inte fortsätta och förbättra det som nu inte är bra i rasen?
Jag håller absolut med Anna, vi måste börja titta på svansarna också!

 
Ulla

Ulla

12 juli 2010 01:18

Håller helt med Annelie -det finns mycket som påverkar svansarna. Vi kanske måste hitta rätt i den övriga anatomin först? Kom som sagt ihåg att svansarna inte alltid "syns" i aveln pga att föräldrar/förfäder är kuperade. Att välja "snyggaste svansen" till vinnare är nog inte alltid den rätta vägen att gå. Att man som uppfödare jobbar på saken är något som kommer att visa sig framöver förhoppningsvis.

Ulla

http://www.xjar.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards