Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Maria - 1 oktober 2010 12:40

Ja nu har anstormningen just lagt sig efter förra rasstandardbloggen.   

Vad ska vi prata om idag då? Jo vi tar öron....

Öron?? ja de finns att läsas om i rasstandarden också. Och återigen så är det här en fundering bara..

 

Även här har vi många olika varianter inom rasen vi har. Jag tycker att man kan se en stark skillnad över färgerna också. En del har väldigt höga öron och några har tunga "labradorlappar" (inget ont om labradorer nu, jag gillar dem, men deras öron ska inte sitta på en dvärgschnauzer) Öronen ska ligga paralellt och inte ligga ovanför skallens plan! Lågt ansatta eller mycket långa, olikt burna öron räknas som ett fel i rasstandarden.

Men har ni tänkt på de här hundarna som har öron som ser ut som sheltie? Inte är det snyggt på våra dvärgar? Eller, en tik som jag har som har stora lappar som ser ut som en manshand, det ser otroligt oädelt ut och hon ser inte direkt smart ut. Hon saknar den här allerta "looken". Vilket är rätt sen då? Några dvärgar har öron som går rakt fram jämns med skallens plan och örontippen slutar vid ögonvrån. (kolla rasstandardens bild) En del av hundarna har  "lätta" öron som nästan ställer sig upp ibland. Sen finns det de som viker öronen likt en whippet.

Ja, öronen kan nog diskuteras hur länge som helst.

Just nu så tycker jag att det finns massor av olika öron/öronansättningar.

 

Det är nu jag kommer till bedömningen :-) En del domare tar tag i öronen och kollar öronansättningen och det räcker för dem, några kollar de höga öronen ( sheltie eller de med "terrier"öron.. De flesta med dvärgschnauzer vet vilka öron jag menar. Det finns ju annars ganska många terrieröron att välja mellan) och ger en tvåa. Men allt beror ju på hur man tolkar rasstandarden:-) Det är ju det här som är så roligt med utställning, eller?

 

Nä, nu ska jag skjutsa dottern till DjakartaLotta, där hon ska tillbringa helgen med att åka på pudelspecial:-) Säkert så kommer hon att pussa på Noel också:-)

 

Ha en underbar helg:-) Det ska jag. Imorgon är det promenad med valpköpare. Vi blir inte så många i morgon pga resor och tråkiga familjeangelägenheter men vi kör ändå:-)

 

Hej hopp!

 

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards