Direktlänk till inlägg 23 januari 2011

Hundavel innebär mycket ansvar...

Av Maria - 23 januari 2011 23:38

Jag blir lite trött på de få människor som klagar på valphänvisning... Just det, klagar på nåt som är en ren service från rasklubben till uppfödaren! En veckas hänvisning är bätre än ingenting.

Det "roligaste" är väl när den som vill ha hänvisning skickar fel regnummer tex. tiken är en dv.schnauzer och hanen är en papillon?? Eller att den ena parten är inte utställd men man provar att skicka ändå! För det kan ju gå igenom...Och ibland så har man inte rätt datum på ögonlysningen men skickar in ändå....Eller när man skäller och ringer till andra människor i styrelsen och är oförskämd och otrevlig. Nu menar jag inte att man ska ringa och skälla på valphänvisaren   

Sen gillar jag de som vill ha ut på valphänvisningen men inte har med kullen på sin egen hemsida.. Ganska korkat... Rätta mig om jag har fel.... Man tar så mycket för givet nu för tiden tycker jag....

Jag märker ju av en viss frustration ute bland uppfödare i hela landet och av flera raser.. Det är inte bara att para en tik och kränga iväg valparna längre utan man får arbeta lite mer för att hitta sina valpköpare. Några lägger ut dem på blocket och säger att de följer både skk:s och rasringens rekomendationer för avel. Det konstiga är att en del av dem inte har sina kullar på rasringens valphänvisning.


Förstå att det är en service!! Inget som ni har rätt till! Jag blir så trött på bortskämda människor som inte ens kan vara ödmjuka när de kontakar oss.


Sen har vi en del hanhundsägare.... Jösses säger jag bara...... De vill lån ut sina hanar till höger och vänster..... Utan urskiljning......

Jag har faktiskt roat mig med att surfa runt lite på olika sidor och olika raser.

Jag blir ju lite förvånad hur man gör reklam för sina hanar...

De är inte färdiga i kroppen och en del är för unga MH men kan ändå gå i avel?????  En del tycker inte att deras hanar är mogna nog för ett Mh men den får gärna para några tikar ???

En del skryter om välmeriterade hanar.... Släta ettor och några tvåor, är det välmeriterat?? Ja, vi har alla olika krav...Varför vill en del hanhundsägare så gärna at deras hundar ska lånas ut i avel?? Om Skk bestämde att hanhundsägaren skulle ha mer ansvar för själva kullen. Tex att man måste hjälpa till att sälja valparna innan man får betalt för parningen så skulle nog fler dra sig för att låna ut hanarna....


Idag har det varit fullt upp hela dagen på förmiddagen städning och röjning. På eftermiddagen dök Annelie upp med sonen som tillbringat helgen hos henne i Klockhammar. Vi trimmade ett par timmar så nu har jag ett gäng nytrimmade grabbar :-) Jollan trimmade också och Joel skötte dammsugaren :-)


I morgon har jag fullt upp på agendan, ja det gäller faktiskt hela veckan. Skönt när det rullar på...


Ha det gott.......


Hej Hopp!

 
 
S i skåneland

S i skåneland

1 februari 2011 15:51

När ska vi få tid att prata lite om just detta spännande med avel? Som tips kan jag nämna att jag just nu läser en bra kurs på SLU: Hundar - avel, utfodring och hälsa. Det är spännande må jag säga, bara studiehandledningen landar på 22 sidor och med det tio olika uppgifter som skall utföras - allt från att räkna inavel till populationsstorlek, till kostsammansättning, till mentalitet osv. Kommer du/ni till Malmöutställningen i mars??? Hej hopp!

http://www.pesojo.com

Maria

1 februari 2011 20:45

Tjena:-) Fin sida:-) Och en ny blogg att läsa :-) Självklart så dyker vi upp i Malmö precis som förra året och året före det mm....

Kram
Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards