Alla inlägg den 8 juli 2011

Av Maria - 8 juli 2011 17:33

Jag funderar lite på vad skillnaden mellan misshandel och bara ett slag är?

Är ett slag bara "misshandel light" ? 

När är det misshandel?

Är det när man tar strypgrepp på någon?

När man knuffar på någon så att den slår sig?

När man sparkar till någon?

Om man rycker sönder klänningen på någon som står och tjatar på dig?  

Om man dessutom sparkar till den som man just har ryckt sönder klänningen på?

Om den man har ryckt sönder  klänningen av dessutom är gravid, blir det misshandel då?

Om den som har fått klänningen sönderryckt och blivit sparkad på ramlar ur sängen, är det misshandel då?

Om man tar fart och springer på någon (likt en rugbyknuff) är det misshandel?Om det dessutom är någon som man "älskar" är det misshandel då?

Om man sprang på någon av svartsjuka är det en förmildrande omständighet? Om man har gjort flera av dessa saker när man är berusad är det förmildrande omständighet eller?

Om man slår någon med öppen hand flera gånger i rad och den andra slår tillbaka med knuten näve så att den första svimmar av? Är båda misshandel? Om man kastar saker på någon annan är det misshandel? 

Ett urval från ett "vanligt" Svenssonliv....


Om man dessutom gråter och ber om förlåtelse är det förmildrande omständigheter?


Jag har blivit misshandlad rejält en gång i vuxen ålder. Det var en nära anhörig som gjorde det.... Vet inte vad det var som var värst..... Om det var misshandeln eller om det var hur två människor ifrågasatte min anmälan.... Eller om det var pappans (till den som misshandlade mig) fega agerande efteråt? 


Jag hade sprucken läpp, käken hade flyttat på sig 4 mm, två tänder var lätt lösa, jag hade blåmärke på kinden, rodnad på käken jag hade vridmärken på handlederna. Ett märke efter en spark i bröstet. Och ett blåmärke efter en spark på höften...... Att samma person senare hotar med att komma hem till mig och skära upp halsen på mig kändes inte helt ok... De senare omständigheterna gjorde att jag hade ganska svårt att leva ett fungerande liv i nästan 1 år.. Jag har förlåtit den här personen men inte de andra runt omkring för deras agerande. 



Nu ska jag njuta av mitt nya liv och ägna mig åt min kärlek!


Ha det gott alla!


Hej hopp!

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards