Direktlänk till inlägg 19 augusti 2012

Igår ner och idag upp :-)

Av Maria - 19 augusti 2012 15:20

Igår var ingen bra dag i mitt liv... När fruktansvärda saker händer så har jag så lätt för att gå ner mig. Och nu tänker jag på den fruktansvärda ångest som måste följa som tsunamivågor för den unge killens familj.


Idag ska jag få krama på alla mina barn   . Jag bor ju inte tillsammans med mina två äldsta. Joakim (äldsta) bor ju med sin goa flickvän Cissi och Jimmie som är näst äldst bor kvar hos sin pappa nere i stan. ( han vill ha asfalt och nära till polarna)


Nu till en annan sak: Mobbning.... Jag undrar vad det är för fel på många (märk väl många inte alla) unga tjejer i 10-18 års åldern. Vad tror de att de är? jag har ju 4 barn 3 grabbar och en tjej. Och jag måste säga att tjejerna är supertaskiga mot varandra. (kommentera nu inte: Men din egen dotter då...) Jag har lärt alla mina barn att alla ska vara med! Och det är skillnad på att det bara sägs till ungarna och att men ser till att det efterlevs. Alla är lika mycket värda och alla förtjänar ett hej i korridoren och ett leende när man möts.


När min äldsta kille gick i låg och mellanastadiet så var det några killar som trodde att de var "liite bättre" "liite duktigare" "liite häftigare" än de andra. Min grabb var snäll mot de flesta som var snäll mot honom. Följde inte strömmen som de flesta gör i den åldern. Han stod för sina åsikter och stod för rätt och fel!

Men de här fotboll/hockey killarna som trodde ovanstående gillade inte detta. De tyckte att sonen skulle kuvas och tillbedja dem som de andra i klassen gjorde.  Och så deras anhängare som gjorde allt för att inte utsättas för sportkillarnas ogillande. De sprang ju deras ärenden... Tyvärr....Det var ju enklast så. Men man ska trivas med sig själv också.

När jag tog upp det här med skolan så..... Suck, det var det lamaste och löjligaste jag har varit med om.

En av grabbarna hade ju giltigt skäl för sin mobbning. Hans föräldrar hade ju skilt sig!! ?? Men för helv-te vad har min unge med det att göra?? Det får väl hans usla föräldrar ta hand om. En annan var så duktig i sport så det var synd att utpeka honom för något sånt här. Han var ju lagspelare så inte skulle han göra sådana saker?... Ehhh?

va??  Sen så har vi kombon fotbollskillar med fina kläder.. Men det spelar ingen roll det är samma svin i kläderna. Sen har vi en annan kattegori, de som låssades att de var vän med honom. Stal lösenord och skrev vidriga inlägg i nån motsvarighet till fb på 90 talet. Och sen nekade den ynkliga fegisen till det.. Och hans föräldrar försvarade med att det skulle han aaaaldrig göra. Det har dom ofta försvarat honom med. Trots vattentäta bevis osv.. Men inte snuttungen inte   

Jag är så glad att äldsta grabben nu har gått 1-9 och gymnasiet och klarat det bra. Han är stark men ibland har det varit tungt. Jag är stolt över att han är den han är. Mycket bus har han gjort och fört mamma bakom ljuset många gånger. Men han vet också att när det skiter sig så kan man ringa mamma!


Näst äldsta sonen har lätt för att få polare. Han är lite mer "go with te flow" men inte som en död fisk. Han väljer sina konflikter och därmed basta. Ingen muckar med honom. Vill han inte så vill han inte. Han tycker att hans äldra brorsas jämnåriga är konstiga. I hans klass och bland hans polare så ska alla med liksom det är inte svårare än så  

Yngsta sonen har en vän.. Punkt slut... Det räcker så... Men det finns ju andra ungar som retade honom när han gick i mellanstadiet. Då fick de med hans lillasyster att göra... Civilkurage! Även de äldsta har talat om för en och annan att de ska låta Joel vara!!


Sen kommer vi då till dottern... Jag säger bara jösses... Hon är tuff. Hon har åsikter! Hon står för sina åsikter. Hon har attityd! Attitydsproblem som en lärare sa när hon hade sagt emot aningen många gånger.
Jaha.... Men om man ska försöka att kuva barn genom att försöka tvinga dem till det man vill brukar ju vara svårt.

Sen när några ungar i klassen hade varit på henne x antal gånger. Kallat henne för hora och f-ordet mm. Även tagit till våld. Då brann det av för henne och hon åkte hem och bloggade skrev ut namnen på ungarna som var taskiga och vad hände?? Jo Hon fick sina kläder varma. De tog upp nätmobbning i skolan   Bra förvisso. Men bloggen låg ute ca 30 minuter innan jag fick vetskap om den. Men vilket var värst? Det dottern gjorde eller det de två "rara tjejerna" i hennes klass gjorde? Nämligen kopierade och spred bloggen? I vilket syfte? Och sen tyckte såååå synd om de som dottern nämnt i bloggen?? Jag vet ju var jag står i den frågan!

Mina barn och andras ungjävlar.... Nja, självklart så står jag mina barn närmast. Men det är bara att fråga killarnas väner hur jag funkar.. Jag ställer alltid upp på grabbarna och deras vänner. Jag respekterar dem och har nog varit med och fostrat även om de inte har bett om det. Hemma har jag behandlat alla ungar lika. Det har liksom varit mina ungar.

Men jag säger bara det att några av tjejerna i dotterns ålder... :-( Usch! Nippertippor som verkar vara ute efter att killarna ska gilla dem bäst. Putande läppar, bara magar, puschupbh (vid 12??) Urringat...Puder i lager på lager?

Hur vore det om ni lärde era ungar trygghet och att det är det inre som räknas i slutänden?

Nu återstår att se hur det blir för dottern i sjuan. Jag har ju besökt den skolan förut med de äldre grabbarna. Varit med på lektioner och kollat läget när de har busat. Jag kommer även att åka dit om någon annan unge förpestar livet för min dotter. Ingen annan familjs dåliga eller usla uppfostran ska gå ut över någon av mina barn!


Jag har en annan blogg på gång också det gäller två svart och silver hundar. Inte mina egna utan två andras fantastiska hundar....


Idag har varit en bra dag i mitt liv    Älsklingen serverade frukost på sängen och sen gick vi en promenad  

Hjälpte till lite när Jollan höll ridlektion för Tova, min lilla kusin   Sen har vi snyggat till vägen upp till huset, fyllt i gropar och klippt träd och så.  Det blev jättefint  


Nu är det mesta av maten lagad bara riset kvar. De stora grabbarna med sina flickvänner kommer och käkar.

Och sen ska Cissi frisera Jollan och Joel:-)


Ha det gott alla vänner!


Hej hopp!









 
 
Barbro Coldenberg

Barbro Coldenberg

19 augusti 2012 18:04

Gulle dej!!!
Kram

http://www.barcols.se

 
Helene

Helene

20 augusti 2012 07:30

Jättebra skrivet, blir så glad att läsa att det trots allt finns fler föräldrar som tar upp såna här saker med sina barn. Mina barn, och även mina yngre syskon har jag diskuterat mobbing med så många gånger. Just hur de som blir utsatta faktiskt mår, och om de verkligen vill ha på sitt samvete att förstöra någon annans liv? Jag har nog aldrig klassats som en speciell sträng mamma, men en sak har de vetat om alla mina barn - man beter sig inte illa mot varken djur eller människor. Och de som av nån anledning inte har det så lätt - de hjälper man så gott man kan. Fyfan säger jag för föräldrar som inte tar ansvar för vad deras barn gör! Men, det som jag ändå känner är allra, allra värst är att skolorna inte tar detta på allvar. Visst, de har fina listor i sina pärmar om hur man ska gå tillväga när det klassas som mobbing. Men, än i dag säger så många som jobbar i skolan till de barn som blir utsatta - det är inget att bry sig om, om du inte låtsas om dom så slutar de! Sånt gör mig galen!!! Det är för faen inte den som blir utsatt som ska ändra på någonting, det är de som mobbar som ska få sig en åthutning! Att våra barn inte kan känna sig trygga i skolan - det gör mig verkligen mörkrädd. Och tro mig, när man jobbar med barn så ser man alla tecken - om man nu vill se.... (oj, blev en lång kommentar detta ser jag....)

http://barecho.bloggplatsen.se

Maria

20 augusti 2012 09:03

Tack Helene för din långa kommentar. Det jag funderar på är föräldrarna? Vad är det för simpla människor som har fostrat dessa ungar?

Kram Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards