Direktlänk till inlägg 16 januari 2013

Urinsten och andra sjukdomar hos dvärgarna. MH mm..

Av Maria - 16 januari 2013 08:18

Nej jag ska inte rabbla upp alla olika sjukdomar som kan uppkomma.

Alla sjukdomar som dyker upp är ju inte ärftliga.

Jag har några uppfödarkollegor som har letat efter hanhundar till sina tikar. Och det är inte lätt alltid. De har flera olika raser och det verkar som om alla har olika krav.

Nån har bruksmeriter att ta hänsyn till. Någon annan har både hälso och bruks. Nästa har jakt och exteriör att fundera över.

På dvärgarna har vi inte så många krav. Ögonlysningen är ett måste för att få tillgång till klubbens valphänvisning.

Det är ju på dvärgarna som det är viktigt att vi upplyser varandra om vad vi vet om.

Urinsten till exempel finns det ju "ingen" uppfödare som har problem med. Och en del har faktiskt inga problem. Men summan 5.8% (tror jag) drabbade fall talar ju för sig själv. Men några andra uppfödare har många fall i sina linjer. Hur bota och hur stoppa? Nej, det är det ingen som vet men man kan ju börja med att ta bort de hundarna som har urinsten ur avel.


Nya ögondiagnoser som man har att ta hänsyn till. Hur gör man? Vilka diagnoser kan man korsa? Och vilka bör man inte?


Jag har börjat att samla in information och skriver ner dessa för att ha för mig själv och som jag kan delge andra uppfödare om de frågar.


Jag har haft en ss-tik som har haft magproblem. Detta visade sig efter en kull. En av hennes söner har ochså haft magproblem. Slump eller ärftligt? En av mina P/s hanar har drabbats av urinsten. Han har bara en kull, tack och lov. Ingen av hans föräldrar har det. Har man det från båda föräldrarna bör man nog tänka efter. Och informera hanhundsägaren eller tikägaren vid eventuell parning. Jag skulle aldrig låna ut till en tik som har urinsten bakom sig. Okunnigt, kanske men jag skulle inte våga. Inte heller om jag visste att tiken eller hanens båda föräldrar har haft dålig tandstatus, så skulle jag våga använda nån av dessa.


Jag förstår inte hur fort principer kan komma att ändras. Eller är det bara när en principer gäller andra?  Pratade häromdagen med en uppfödare som hade frågor om en hane. Och det är jätteviktigt att göra det. Lyssna inte på rykten! Samtidigt är det ju viktigt att när man får frågan att man är ärlig. När någon vill låna någon av mina hanhundar så kollar jag upp tikens stamtavla jättenoga. Jag tycker också att det är viktigt att hon är trevlig. Titlar är jättetrevligt att ha i stamtavlan men inte livsviktigt. Ibland anar man av tikägarna att de har fruktansvärt höga krav på hanen för han ska ju "komplettera" tikens fel och brister...Allt är ju 100% men här kan man inte gå efter den kända 80/20% det funkar inte så. Nä, jag går inte in på den diskussionen..

Nu är det säkert många som har retat sig på mig.

-Vem tror hon att hon är och vad har hon åstakommit inom hundaveln?


Några champions, glada familjehundar, nån vårdhund, öven någon omplac.hund Fula och vackra...


Sen har jag en fundering på MH. Kanske hänger jag mig själv nu eller utnämner mig till rikspucko vad det gäller mentalitet på hundar.

Jag har nog bevittnat ett 30- tal MH och har gått med egen hund ca 30 gånger. Några av dem har gjort fantastiska MH. Men tro mig de skulle aldrig ha gått i avel. Alltså många litar för mycket på MH. Det är en dag i hundens liv. Som den gör tillsammans med sin husse/matte. Jag har sett själv att jobbar du mycket med din hund och peppar den så klarar den de olika stationerna riktigt bra. Nä, jag dissar inte MH. Men jag är lite frågande till det på dvärgarna. Jag vet inte om jag tycker att man lyckas reta fram skärpan tex. som jag har sett funnits hos en del hundar utanför MH-banan. Hundar som går neutrala igenom hela MH och sen lämnar valpar som är rädda och attackerar ungar utan att förvarna. Hundar som låter sig hanteras av testledaren och hemma på deras gård smyger upp bakom folk och nyper dem i vaden.


Ena stunden:

Nästa:

(Eftersom jag inte ville peka ut nån ras när jag sökte bilder på nätet för att visa vad jag menar så tog jag varg)


En del uppfödare känner sig så nöjda med att ha ett papper på sina MH:n. Men det är väl hur hunden fungerar i vardagen som är det viktiga. Att den inte gör utfall. Att den inte biter ungar i stressande lägen. Att den kan lägga sig och slappna av i bilen när man åker. Att den inte hugger eller attackerar valpar.

Numera känner jag, att jag behöver inget papper att visa upp för ev valpköpare eller andra uppfödare. Jag litar på min egen förmåga att välja ut avelsdjur. Jag har fått många valpköpare pga att jag har MHbeskrivit så många hundar och det tycker jag är väldigt roligt att dom uppskattar det.


Oj oj oj, vad mycket det blev men det blev det mellan kapitlet Ekologi och högvilt ;-) Hoppas att ni har orkat läsa mina funderingar.


Nu blir det en tulpanboostbild igen... För av avsluta lite mjukt och vackert :-)


Ha det gott alla!


Hej hopp!

 
 
Pia och Filur

Pia och Filur

16 januari 2013 10:39

Många kloka ord Maria.
Sunda, trygga och trevliga hundar är det viktigaste av allt <3

Kram

http://www.filur.dinstudio.se

Maria

16 januari 2013 11:03

Visst är det viktigt med trevliga och trygga hundar.. Är dom dessutom snygga är det en bra bonus!

Kram

 
Barbro Coldenberg

Barbro Coldenberg

16 januari 2013 10:54

BRA! MERA!!

http://www.barcols.se

Maria

16 januari 2013 11:02

Tack Barbro!

Och det kommer mera :-)

Kram

 
Ingen bild

Sophie Ekström

16 januari 2013 11:13

Alltid lika kloka ord, tycker det är bra att vi som uppfödare diskuterar med varandra, delar erfarenheter och lyssnar. Vi har mycket att lära av varandra både jag som nybörjare och äldre

Maria

16 januari 2013 11:17

Tack Sophie!

Ja vi behöver prata mer med varandra!

Maria

 
Ingen bild

Susanne Andersson

16 januari 2013 19:33

Hej Maria.
Många kloka ord. Det är allltid så att "någon annan" har problem. Måste vara skönt för dom som inte törs vara ärliga att alltid ha någon att skylla på. Det är nog likadant alla raser. När gäller MH har jag också en kritisk inställning. Tycker att hunden borde få göra 2 MH, med ett års mellanrum. Sedan skan ta ett medelvärde. Det finns alldeles för många hundar som är för unga och därför dåligt ifrån sig. Bortskämd hund med fjompig matte behöver kanske en längre mognadsprocess. Jag hörde en gång en provdomare säga till en av mina valpköpare att inte använda den hunden i avel. Då skällde jag ut domaren, för det är inte MH domarens sak att uttala sig om avelsvärdet på en deltagande hund. Och hunden hade en dålig dag. Och får tyvärr inte göra om provet

Maria

17 januari 2013 07:22

Helt rätt!

/Maria

 
Ingen bild

Cajsa Ramström

17 januari 2013 08:42

Så sant! Många kloka ord från dig Maria!

Maria

17 januari 2013 09:47

Tack Cajsa!

/Maria

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards