Direktlänk till inlägg 14 maj 2013

Vargens vara eller inte... Detta är ingen trevlig blogg...

Av Maria - 14 maj 2013 16:26

Jag undrar lite hur det ska fungera med vargen i den svenska naturen.

Vi ska ha tamdjur på markerna för att ha öppna landskap. Vi vill ha svenska bönder med får och nötboskap.

Vi vill att jägarna ställer upp på eftersök med sina egna hundar. Vi vill att jägarna står i givakt och utsätter sin bäste vän för stor dödlig risk, bara för att de dygnet runt ska vara redo att leta reda på "Svenssons "trafikskadade vilt. Vi kräver att de ska ut och leta efter det skadade djuret... Och det är inte ens deras plikt. Det är polisen ska utföra den uppgiften.

Vi vill leva i någon romantisk dröm om att vargen var här före oss. Men när ska vargen vara mer värd än en människa?

Mer värd än en människas trygghet? Mer värd än mina barns trygghet? Mer värd än din mormors eller dina barnbarns säkerhet?

Jag bor på landet för att jag vill ha frihet. Jag vill kunna släppa ut mina hundar på gården för en kvällskiss utan att vara orolig. Jag vill att min dotter ska kunna ta ut sin ponny på en ridtur i skogen utan att behöva vara orolig. Varför utrotade nästan våra förfäder vargen? Vad visste de som inte vi vet? Vi vill gärna äta miljövänligt. Men vad är miljövänligare än kött från rådjur eller älg? Vi vill att korna och fåren ska få beta fritt. Men hur ska det vara möjligt med den mängd vargar vi har nu?

Jag vet uppfödare av Hamiltonstövare som slutar pga att det är omöjligt att bedriva jakt med stövare.

De drivande raserna minskar i drastiskt i registrering. Drever har minskat i registreringen med ca 50%.

Hamiltonstövaren har under 10 år minskat från ca 750 registrerade valpar till ca 250 2012.

Varför hörs inte jägarnas eller landsbyggdsbornas röster?

Varför ska vi som bor på landet i eller bredvid vargrevir inte få känna oss säkra?

Jag läser insändare om folk som har en villa i stan som är sura för att hjortar eller rådjur äter upp buskar och blommor för 1000-tals kronor...? De tycker att kommunen måste göra något åt problemet och skjuta av djuren som är i stan... Folk vill att vildsvinen ska skjutas av för att de bökar upp deras trädgårdar.

Men när det gäller de som blir av med 30-talet får eller sin hund, det är ok?

Vem bryr sig om en jägare som i jagat med sin pappa och farfar..Jakten har funnits i deras familj i generationer.. Vem bryr sig om honom när han hittar sin jaktkompis söndersliten...

Rävas Ryls Lin. Foto: Olle OlssonFoto: Boo WestlundEn förtvivlad hundägare hittade sin schillertik dödad och svårt lemlästad av sannolikt flera vargar från Jangenreviret. Foto: Bo Beckman

Jag köper faktiskt inte argument som: Vargen var här före oss.... Människan måste väl ändå gå före allt!

De korkade vargföreträdarna som säger att de skulle ta en kula för vargen är mer än rubbade. Varsågod!

Att samerna ska flytta på renarna för att vargen har bildat revir i renland är ju helt sjukt.

Låt naturen ha sin gång... Ja, vi människor har jagat så länge vi har gått här på jorden. Det finns grottmålningar som tyder på det! Vi jagade även bort sådant som var av fara för oss.

Hela vargdebatten har blivit helt snedvriden. Där båda sidorna argumenterar med våld och oschyssta metoder....

Fokus måste ligga på att människor ska vara säkra och att vi ska kunna leva fritt. Inte i rädsla för att bli attackerad av vargar.Vargen är ju rädd och ett skyggt djur. De senaste årens attacker och vargar som springer väldigt nära daghem och skolor talar för något helt annat.

Jag tycker att det verkar som om politiker och naturvårdsverket har tappat greppet om hela vargfrågan.


http://www.vargfakta.se/nyheter/vargangrepp-pa-far-i-skane/

http://www.vargfakta.se/nyheter/kastade-golfklubba-efter-nargangen-varg-skane/


Ha det gott!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards