Alla inlägg den 2 augusti 2013

Av Maria - 2 augusti 2013 20:11

Jag har funderat länge på det här.. Tänkte inte blogga om det från början... Men nu så känner jag att jag nog vill det...

Det är konstigt att så fort man mår dåligt psykiskt så har andra människor "rätt" att ha en åsikt.... De vet hur man går till väga osv... Ryck upp dig mm.....

-Äsch hon/han är ju psykiskt störd..... Nä hon/han tyckte bara inte som dig...

Välja glädje och bestämma över sina tankar osv... Det är jävligt konstig vad många förståsigpåare det finns i det här ämnet :) Det är ungefär som de som inte har förhållanden eller barn...De har åsikter om barnuppfostran och hur man ska hantera sin man/fru.......


Under de senaste tre åren så har jag haft några vänner som har drabbats av en och annan mer eller mindre psykisk påfrestande händelse..... Självklart så påverkar det deras liv och hur de tänker och reagerar...

Jag har några vänner som har haft en fruktansvärd barndom och det återspeglar sig i deras liv idag.... De är verkligen inte bittra för det utan de gör det bästa av situationen...


Men om man har upplevt att ens mamma har missbrukat tabletter eller pappa har misshandlat mamma? Eller om mamma/pappa är full varje helg....Är det förbjudet att ha det i ryggmärgen då? Om man har fått stryk för att man har ljugit om en läxa från skolan? Sätter inte det sina spår? Om man har blivit slagen gul och blå för att man har haft sönder en prydnadsgrej? Kan inte det sätta spår? När ens syskon har ljugit på en så att man får stryk? Får det sätta spår?  Eller om man inte har tagit hand om sina småsyskon till belåtenhet? Utan man får massor av kritik? Får det sätta spår? Att kritisera sina barn kan sätta väldigt djupa spår....


Om ens mamma sätter en kniv i ens pappa på fredagskvällen? Får det sätta spår? Om ens mamma på fyllan tänker köra på ens pappa med barnet i baksätet... Får det sätta spår? Om man får stryk för att man har kilkompisar som tjej i tonåren? Om man blir kallad luder under tonåren? Får det sätta spår?


Hur vet man då vad det är som är normalt?? Ska man inte slåss? Löser man inte konflikter genom att skrika eller slåss? Eller om man mår dåligt eller är nere dövar man inte det genom tabletter eller sprit? När är man bitter? Vart går gränsen?

Att man som sambo eller maka blir misshandlad? Får det sätta spår...


Jag har i många år haft postårderpsykologer i min närhet! En sa så här:

Vem är du arg på nu då eftersom det går ut över mig?? Den kunde aldrig vara så att jag var förbannad på den människan...

En annan sa att: Det är bara att!!

En väninnas mamma nekar till att hon misshandlade henne när hon var liten... Om man aldrig får upprättelse? Vad har ni självutnämnda psykologer för diagnos på det? Tänk positivt?? Om ångesten kommer när man ska sova? Det är verkligen konstigt att när man har psykisk ohälsa så har alla rätt att trampa på en.... Men om man tex har migrän så säger ingen att Sluta för i helvete med det där.... Det finns nog många som skyller på att de har migrän....Om man uteblir för att man har ryggskott så säger ingen att  sluta ha ryggskott.....Eller: Det är bara att sluta tänka på ryggskottet eller migränen så finns det inte....

Hat är en fruktansvärd känsla som tar massor av energi..... Man kan bli bitter eller ledsen....... Eller så kan man älta sitt liv...... Men om man inte har förågan att förstå??? Ungefär som om man får amputera ett ben så säger någon : Gå nu.... Det finns massor av olika psykiska ohälsor som många anser sig ha rätten att ha åsikter på...

Men om nån har, låt säga, reumatism. eller diabetes.... Inte säger man till den att: sluta nu ha reumatism eller böj på fingrarna eller ta en tårtbit till...... Dansa eller spring maraton...Ät sötsaker :)  Men om man har ångest så får folk ha en åsikt: Sluta tänk på det som ger dig ångest...???? Men va fan. Om man drömmer om fruktansvärda saker?? Hur fan gör man ????  ... om tankarna finns där när man vaknar?Om man vaknar med värk i varenda led, det första man tänker är: hur ska jag ta mig ur sängen.... Jag orkar inte gå upp det finns ingen energi... ( ingen försöker köra en bil som det är slut med diesel eller bensin i) Men jag ska försöka vara glad för att ni vill det? Det är mycket enklare för er?

Om man vill dö? Sluta med det???? Eller hur gör man?? Ni som är så duktiga på allt? Ni som har lösningen på alla psykiska problem? Hur gör man? Jag har ju i allafall sökt hjälp... Jag har fått mina diagnoser och arbetar utifrån det och får hjälp... Va gör ni? Ni som lätt dömmer andra? Och pratar om oss som inte alltid är på topp? Ni som anser er vara friska? Ni som knarkar människor eller vänner på löpande band, tror ni att det är normalt? Ni som blir helt störda på er hobby så att ni tar det på blodigt allvar? Gäller inte bara hund utan flera hobbysar ;)

Är jag bitter för att min hjärna/hjärta säger STOPP?  För att jag inte hade samma åsikt....För att jag blir ledsen när vänner sviker? För att folk går bakom ryggen? För att jag inte förstår.... Jag har haft en släkting som blev bitter... Det är fruktansvärt.... Varje gång vi träffades så togs det aktuella ämnet upp...... Han/hon är alkoholist.........  Jag har pillertrillare och alkoholister och mytomaner i min släkt....

Det finns de som inte har fräscha hem... Och? Det finns de som inte luktar gott... Och...... Det finns de som är smutsiga... Och... Det finns de som inte tycker som jag i alla diskussioner..... Och...


.... Men om man har psykisk ohälsa så tycker folk/fä att man bestämmer vad man ska tänka.....

Jag vet att det här blir en mycket utelämnande blogg med allt vad den innebär...

Men jag skäms inte längre.... Det gjorde jag förut.... Att mina tankar inte gick som "alla andras"  Men vem bestämmer om vad som är normalt? Ni som snackar skit om era vänner? Det är nog högst normalt.....Eller?.... Jag vet flera av er som gör det... Och aldrig står för det....Eller ni som beskyller andra för att vara psykopater... Hur kommer det sig att ni kan sätta en stämpel på andra? Jag kan med all säkerhet säga att ni aldrig har råkat på en psykopat... Tro mig....Eller ni som alltid är sååååå "lyckliga" eller mår sååååå "bra"

Jag är konflikträdd en stund....Men sen går jag in i konflikten med hull och hår och allt vad det innebär.... En del tror att inte vara konflikträdd betyder att man gapar och skriker och sen går därifrån.... Då är man verkligen en looser...... När man löser konflikter så då är man nog räddast av alla..


Folk som alltid klagar på andra för att de är män/kvinnor eller är inkompetenta.... Är nog väldigt bittra....

Om man har älskat och blivit bränd och aldrig vågar älska igen då blir man bitter....Eller ni som aldrig gör fel.... Vad duktiga ni är... Just ja, i er värld.... När ni får berätta själva....

Hur ska man lösa allt detta?


Ni som nu har hjälpt mig under svåra stunder och ni som jag verkligen har fått hjälp av behöver inte ta åt er... Ni har tagit av er livserfarenhet och kommit med råd om hur man kan göra... För att ni har varit i samma situation som mig osv.... Precis som jag försöker att hjälpa andra som har hamnat i samma situation som jag... Ni är duktiga och generaliserar inte...


En del är så duktiga på att belysa andras problem att de inte ser att de har en full korg själv.... En del är duktiga på att vara politiskt korrekta "in face och in public" sen snackar de massor av dynga om varandra... Toppen! Ni förtjänar varandra...


För första gången på många många år så mår jag rätt så ok.... Jag har dagar som är värre och dagar som är bättre... Vissa dagar undrar jag om hela världen är emot mig och andra äger jag den :) Vissa dagar har jag hur mycket självförtroende som helst och andra dagar inget alls... Men jag är glad över att vara jag... Så enkelt är det...


Hur många av er har gjort den resan som jag har gjort? Jag har mina 4 barn och en fin sambo.....

Jag vet att jag är bra och att jag är en bra mamma..... Det är bara ibland som det sviker... Är jag en sämre människa för det?



Kram alla fantastiska människor som sliter med era handikapp och gör det bästa av dem....  Skäms alla ni som dömer och kritiserar andra för deras handikapp eller gör narr av dem...


Denna vecka har det varit fullt upp.. Arbete, trim och massor av röj här hemma. Vårat hem skiner....

Hund/trimhuset skiner..... Brädorna är målade till altanen... Vi behöver verkligen inte skämmas för varken trädgård eller hem :)

Ryno, Hugo, Petter och Hedda är trimmade... Nu laddar jag inför stora Stockholm och Göteborg!

Hugo och Grim har fått pass....


Vi har två hönor som ligger och ruvar och det är beräknat att kycklingarna komer nästa fredag :) Om det kommer några :)


Nu har jag bestämt vem jag ska para Svea med... Äntligen.... Men vem ska jag para Qrusa med igen då? Jag har en ide.... Ska bara kontakta matte :)


Näää nu är jag jättetrött.....


Ha det gott alla! Och då menar jag även dig som är en postårderpsykolog.. :)

Sov gott alla








Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards