Alla inlägg den 15 november 2013

Av Maria - 15 november 2013 07:20

Den här bloggen kom jag på igår när jag pratade med en riktig, eller jag menar verklig vän... För precis likt barn så håller sig vuxna med låtsaskompisar.... Eller låtsasvänner. För mig så är det så här: En vän eller väninna är mycket nära... Jag har kanske 3-4 sådana som jag kan berätta det mesta för... Sen har jag en vän som får höra allt. Och då menar jag allt.....Det är min sambo han vet verkligen allt om mig.....Sen har man kompisar och sen bekanta.....

Men en del umgås i fem minuter och sen är de "vänner".. Ibland så kan man träffa någon som det bara "klickar" med direkt. Men jag kan inte förstå att det är så viktigt med att ha såååå många vänner... För mig känns det lite "Mollganvarning"


Jag gillar Karpmans teorier när det gäller offer, förföljare (tyrann) och räddare... Om man ser relationerna utifrån en triangel..

Att man som individer har 3 olika hörn att utgå ifrån i varje reletion....

Ofta går man och ställer sig i det hörnet som känns bekant och bekvämt... Om man har varit ett offer som barn så ställer man sig lätt i offerhörnan som vuxen... mm mm.... Räddaren är ofta medlaren i relationen... mm


Om man som jag är oerhört intresserad av psykologi och har en superbra självkännedom.. ( Det har jag papper på) det ni :) Jag går ju hos en kurator och det tycker jag ju att flera borde göra...

Jag ställer mig ofta i offerhörnan..... Det är lätt att bestämma över mig i en relation... Men det beror på hur relationen ser ut och hur länge den har existerat. Vissa människor säger jag ifrån direkt åt. Vissa människor orkar jag inte säga ifrån åt för att de är riktiga tyranner och bakom det så gör de sig till offer när jag säger ifrån....

Det som jag har märkt är att tyranner/förföljaren ofta skyller på offerindividen för att den är ett offer. Det är aldrig förföljarens fel.... Utan den är alltid helt utan skuld..... Tänk på alla diktatorer... Det är väl aldrig deras fel att det är som det är ;)
 (när de får beskriva själva) Utan de klagar på offer osv....


Häromdagen var det en som gnällde över att den hade blivit uthängd i min blogg..... Tråkigt.... Varför går du hit och läser då? För att hålla koll? Släpp taget!.... Och att det överhuvud taget tas upp i diskussionen med den personen som du gjorde är ju helt sjukt.... Och jämförelserna... Suck.... Satt ni i sandlådan och du kände att du var tvungen att ta till spaden?
Och det som skrevs var ju sant....


Igår var vi på bio. E-team ( http://eteam.se/ ) hade bjudit in sina kunder på biokväll med dryck och popcorn :)

jOBS (2013) Poster

Filmen var super jag kan verkligen rekommendera den!

Jag är så glad, numera får jag göra en massa roliga saker :) Bio med de andra delägarna i firman är ju en rolig grej:)


Nästa blogg kommer att bli en skrattblogg...... Eller... Jag får se... Känner att det är dags... Jag kan ju inte ändra på nån annan vuxen ;) Jag får försöka ändra på min inställning till hur andra människor beter sig....


Ha det gott alla ni som läser :)





Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards