Direktlänk till inlägg 25 december 2013

Julafton <3

Av Maria - 25 december 2013 17:55

Ytterligare en jul har lagts till handlingarna... Jag var lite stressad ibland och glömde bort tider som jag själv hade bokat upp   ...... När jag upptäckte att jag hade glömt bort den bokade tiden för julbak med de äldsta sönerna och deras flickvänner så hade jag lust att skrika där på Mariebergs parkering............ Eller bara ta Iphonen och slänga den i en av alla rutor..... Ja, det var så jag kände...... Och det blev ju inte bättre av att hela örebros befolkning hade tänkt sig att handla lite julklappar samma dag som jag bara skulle komplettera mina köp....

Jollan och jag lyckades också med att köpa dubletter av samma bok... Vi skulle köpa 4 pocket och betala för 3.... och pucko som jag är lyckades jag med att ta 1-3 i en serie och två ex av nr 3 istället för nr 4 i serien....  


Och det märkte vi ju inte förrän vi skulle slå in böckerna.


Jaja, det är sånt som händer. I år var jag tidigt klar med julmaten. På julaftonen var det bara potatisen som skulle kokas och sen Gammelmormors ägghalvor med grönsaksstuvning med prinskorv och bacon kvar att göra.


Men vad händer på måndagskvällen........Jo kylskåpet pajar....   Vilken tur att det inte är 30 grader kallt ute... Utan typ 3-5 grader   Så allt kunde ställas ut på altanen i kylväska och förvaringsbänken   

Och vilken tur att sambon hade kvar det kylskåpet som stod här när han köpte huset... Så han kunde, på julaftonsmorgonen, åka och hämta det :)


Mina julklappar i år är superbra :)


En ordentlig jaktkniv :)


http://www.chevalier.se/Files/Images/Produkter/Jpgfiler%202013/3458g_hip_belt_sack.jpg?TS=635017945377496250

En både snygg och praktisk väska att ha med sig ut i skogen och på hundträning :)

Ett par vantar som dottern hade stickat själv   

En fin vinkorg av Jocke och Cissi   

En mascara av Joel och Jollan   

Brasilia 5 Medium Duffel Nike Sportbagar Utrustning Väskor

En träningsväska av sambon   


Sen fick jag en bollväst från Gappay. Ett superredskap när man tränar hund :) Presentkort hos XXL och Lemon&Lime

Ett paket med min favvoparfym dök också upp bland paketen, tack älskling  

Nike Big mouth water bottle vattenflaska Blå

En vattenflaska var precis vad jag behövde, tack Hanna   


Tack alla för att ni förgyllde min jul, älskar er alla  


Idag har vi tränat apportering med Grim.... Träning är ju färskvara inget man kan lagra, tyvärr....

Grim hade lite funderingar på vad jag pratade om när vi tränade apportering.

Så vi körde både enkel och avancerad apportering. Först där Göran gick ca 50 meter in i skogen och vi står 70 meter ut på ett gärde, från skogskanten. Alltså det blir ca 120 m.

Göran kastar ut dummisen och jag skickar ut Grim på en apportering. Den första gick bra. Den andra gick sådär.... Han kom på att han skulle hämta dummisen och sen släppa den på ett bättre ställe....... Så då fick vi köra ett linjetag... Och då kom han ju på att han hade "glömt" vart den var... Och sprang åt andra hållet... In igen och nytt utskick.... och sen provade vi igen...och igen... Då kom han på vad han skulle göra.....

Då var matte lite irriterad.... Och Grim kände väl av "trycket" som lades över honom.... Och det märks så väl... Minsta irritation från matte ger en osäker kille...... Så matte tog tag i sig själv och lekte bort trycket.. (jag är mycket stolt över mig själv.... att jag inte bär mig åt som en 3åring i hundträningen)

Grim blir mycket gladare och vi lekte fram en fin apportering... Sen gick vi ner till älven och gjorde några vattenapporteringar.

Ja, vi kan ju konstatera att Grim inte har vattenpassion 5 utan mer 3... Han går försiktigt i och sen kastar han sig iväg i vattnet..... Men jag kan konstatera att vi är en dummie fattigare efter dagens vattenapportering..... Den kanske dycker upp nere i sjön Möckeln senare i vår :)


Senare på kvällen så pratade jag lite med Grims uppfödare.... Vi diskuterade träning och var Grim hede hamnat i träningen efter ett långt uppehåll....

Sen bestämde jag mig för att kolla lite olika apporteringsföremål.


Vi startade med metallapporten

Sen provade vi ett vedträ, som Grim annars gillar att tugga på....

Som tredje föremål valde jag en banan......


En apelsin..... Inte Grims favvoföremål direkt....


Sen körde vi en petflaska som Grim apporterar mer än gärna...Det är nog ett av hans favoritföremål  

Brödkaveln var lite svårare att hitta balansen på men Grim fixade det med :)


Twistpåsen var enkel men konstig konsistens :) Grim fixade det med....


Och dagens stora utmaning var:

Ett ägg. Fina underbara Grim fixade det med   


Så nu har vi tränat klart för idag och i morgon blir det nog en fågelapportering.... Men vi får väl se....


Neeejjje, jag glömde ju.....


Jag fick ju en cykel också       


Ha det gott alla glada :)


Och Inger i backen, jag hoppas att du är ute på landet någon dag för vi kommer nog och hälsar på :)


 
 
Ingen bild

Inger i backen

28 december 2013 11:17

Hej Maria!
Du måste ha varit snäll hela året som fick så fina julklappar. Själv hade jag varit lite snäll för några paket blev det.
Jag är hemma i torpet så ni är så välkomna. Grannarna har åkt till Dubai så jag är kattvakt till Bibi.
Ring så jag inte är hos Bibi när ni kommer.
Kram från Inger

Maria

2 januari 2014 18:55

Tjena Inger! Vi hör av oss innan vi kommer :)

Kram och god fortsättning :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Av Maria - 22 november 2023 09:51

Men man brukar ju säga att har man inget snällt att säga så kan man vara tyst..   Och det har faktiskt stämt väldigt bra när det gäller mitt humör och åsikter just nu..   Funderade på just detta häromdagen. Jag läste att en av deltagarna i id...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards