Direktlänk till inlägg 19 augusti 2014

Otillräcklig.....

Av Maria - 19 augusti 2014 10:01

Det är så jag känner mig ibland...... Det är då tårarna kommer från ingenstans....När jag ligger och bara skakar i sängen och inte kan resa mig... När hjärtat rusar... När jag inte kan andas eller hyperventilerar... Och jag inte kan förstå varför...Därför blir jag frustrerad när "människor" anser sig att få lägga ut eller häva ur sig floskler och andra hittepå... Att man bestämmer själv hur man ska må osv.... Eller att man bestämmer själv om nån annan kan såra dig.... Robotar är vad det är....Som inte har någon som helst kontakt med sitt inre eller är rädda för att ta en kontakt, för det kanske inte finns något.....Bara ett tomt urholkat skal....


Tillåt inte att nån/något kommer under skinnet på er fortsätt att le alla era falska leenden... Och dessa som är "sjuka" och skyller alla sina misslyckanden på andra som inte tar eget ansvar och som känner sig bekväm i sin sjukdom och inte vill därifrån. Det är de som förstör för andra... De låter nära och kära ta striderna och medan de sitter låtsassjuka hemma....Sina egna misslyckanden skyller de på andra som vill försöka.

Jag tycker om känslor, det är ju lättare..... Jag har levt med en robotfamilj/vänner där allt skulle under mattan och så låtsas vi om vid nästa middag att allt är ok.......


Cancer, Diabetes, Reumatism, Astma, Migrän, Kärlkramp, Ryggskott. Är det "riktiga" sjukdomar?

I så fall har jag utöver mina "låtsas eller hittepåsjukdomar" några riktiga sjukdomar... Alltså de här som är godkända av några av er därute! Jag har senaste året drabbats av migrän.... Jag har sen 17 år tillbaka fått ryggskott lite då och då.... Och det är ju inget som går över på två, tre dagar... Men vad vet jag...

Tycker ni synd om mig nu? För nu har jag ju något som ni kan ta på... Men vad bra då kan ju ni må bra!

Mina tankar är det ju bara att ändra på så blir jag frisk från den där psykiska ohälsan som jag "väljer själv" att dras med..Vad synd att jag inte har fattat det tidigare då hade jag inte behövt slösa massor av tid hos kurator och läkare...Och jag hade gått vidare mycket tidigare i mitt liv inte väntat till 2011.... Men jag förstod inte signalerna... Nu är det ju så att jag mår mycket bättre... Men inte alla dagar....


Så det känns riktigt skönt nu att flera kända människor går ut med sin psykiska ohälsa. Och att det tas fram i ljuset.. Och att det finns människor som faktiskt dör av depression.


Tack Aftonbladet!



 
2014-08-19

Vi tar strid mot tabut att prata om ångesten

Jan Helin om #otillräcklig

 
  •  
Jan Helin, publisher, Aftonbladet.   Jan Helin, publisher, Aftonbladet.

En sommar där bilder av våra lyckliga liv spridits som eld genom sociala medier går mot sitt slut.

En höst där bilder av hur duktiga vi är på att vässa, trimma och träna vår utsida väntar sannolikt.

Samtidigt har psykisk ohälsa av olika slag blivit det hälsoproblem som orsakar flest sjukskrivningar i Sverige.

Det finns en tystnad mellan alla dessa bilder av lycka och unga människors psykiska ohälsa som vi inte står ut med längre.

Mycket kan vi tala om i Sverige 2014. Men av någon anledning inte det här.

Därför startar Nöjesbladet i dag kampanjen #otillräcklig. 
Hashtagen har vi hängt på i förhoppningen om att inte bara de vi intervjuat ska berätta. Vi hoppas att du också vill dela med dig av din berättelse via sociala medier och på nöjesbladet.se. Jag vet att den är värd att berätta.

– Vi lever i en prestationstid. Jag är själv en del av den tiden men ställer mig ofta frågan ”för vem gör jag det här?”, berättar i dag skådespelerskan Cecilia Forss.

I våra berättelser förekommer flera modiga kända personer. Men det här är inte en artikelserie om kändisar som mår dåligt. Det här är en rad berättelser av människor som vill visa på något viktigt vi egentligen vet:

Inte ens bilder på stora filmdukar, bilder från röda mattor eller TV-sända bilder råder bot på dålig självkänsla och panikångest.

Genom att dela deras erfarenheter tillsammans med era hoppas vi komma ett steg närmare målet:

Att bryta tabut kring att prata om ångest och psykisk ohälsa.

Att kunna prata om att känna sig otillräcklig så att o:et försvinner.

Se det som en stridsförklaring mot tystnaden. Låt den inte kväva fler. Du är tillräcklig.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards