Direktlänk till inlägg 15 juni 2016

Aktier, EM i fotboll, valpar och egen företagare.

Av Maria - 15 juni 2016 12:14

Kanske ett litet steg från min förra blogg... Om tiggeri..


Jag började köpa aktier i oktober förra året och jag tycker att det är så jäkla kul. Att se om man tror rätt. Att kika var och varannan dag på Börsskärmen för att se åt vilket håll det går.

Det är i alla fall roligare än ett sparkonto....


EM har ju börjat och Sverige har spelat sin första match. Inte det bästa jag har sett direkt. Sämst med avslut och att göra mål via ett Irländskt huvud är inte ok. Men nu är det ju målen som räknas ;)


Vi bjöd upp pappa att kolla på fotbollen med oss och äta sill och färskpotatis :) Sen blev det kaffe med lite god choklad.



Nu i dagarna är det dags att åka iväg med Svea för parning :) Jag håller varenda tumme.

Denna gången har jag tagit 2 progesteronprov a' 1046 kr. Som hittat :)
Men så är det. Eftersom jag jobbar rätt mycket just nu i dagarna så får det bli en resa efter jobbet. Men som tur är så har jag en snäll son som hoppar in och jobbar åt mig några timmar i eftermiddag. Puss på dig Jocke   


Jag är vad man kallar småföretagare. Jag jobbar som en tok och tar ut en ok lön. Men ändå vill staten beskatta mig ännu mer. Jag betalar moms och arbetsgivaravgifter varje månad.... Och nu det här nya som de har kommit på att arbetsgivaren ska betala en del när den anställde är sjuk. Och om den blir sjukskriven i över 3 månader. Men varför?

Om den anställde krockar med sin bil på semestern så får arbetsgivaren betala + att man kanske behöver anställa en ny under tiden? Eller om den anställde åker skidor och bryter lårbenshalsen och armbågen... Alltså du jobbar i 40 timmar/vecka och sen är du ledig 128 timmar/vecka. Varför ska då arbetsgivaren betala för det då?

Det är en annan sak om man som arbetsgivare har missbrukat sin ställning som arbetsgivare.Eller om den anställde blir sjuk pga arbetet. Om man vårdar sina anställda på ett bra sätt så ska man inte straffas ekonomiskt.


Nä nu ska jag åka iväg med Svea :)


Ha det gott alla :)



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Lördag 30 mars 17:16

Igår var vi här för att ta ett farväl för pappa.  Hasse & Vicky och Tova  Alla mina barn med respektive och barnbarn.   Vi hade pappas favorit, smörgåstårta och tog en öl till.   Pappa skulle inte ha någon begravning så vi gjorde lite ege...

Av Maria - Fredag 22 mars 20:24


Den 11/3 somnade min pappa in i den eviga vilan. På tisdagen så kände jag att världen hade stannat... Men det var inte så. Jorden snurrade sitt varv ändå...Det var bara för mig som det hade stannat... Mitt hjärta är trasigt...   Pappa du har lär...

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards