Alla inlägg under juni 2010

Av Maria - 28 juni 2010 08:09

Jag har funderat lite fram och tillbaka om vilken del jag ska ha som del 2.

Men jag tror att jag ska dela upp anatomin i flera delar.. Och jag tänker ta bakpartiet först!


Och återigen..Inga värderingar och inga utpekade hundar eller människor. Inga rätt eller fel utan jag vill ha en diskussion. :-)


Japp då kör vi :-)


Har ni sett de här hundarna som är högre bak än fram?

Varför är det så? och vad har hänt? Det sista året har jag sett så många svart och silver som är högre bak än fram. Sen så får handlern dra ut hunden 2 dm för att få en "otrolig" topline.


För att citera en domare: " här är hunden och bakbenen står i Tokyo"

Gäller inte nån av mina hundar utan det var en domare som höll öppen kritik. Vilket i sig är väldigt trevligt. Hon sa inte det om den specifika hunden utan sa att vi börjar se detta mer och mer.


En del går liksom "av" mitt på ryggen och får i rörelse en förskräcklig topline.

När dessa hundar ställer sig i viloläge, alltså som de vill stå själva så blir de högre bak än fram.

Så nu ska vi babbla lite här...


Häng med i min disskussion:


Är det för att höftbenet är för brant? eller lårbenet för långt? Eller är det skenben/vadben som är för långt/brant. Många gånger har de här hundarna också en kort has. Hur är helheten då? Det  händer mycket med bakbenen i rörelse. De får göra massor av kompensationsrörelser.

*De vinklar ut lårbenet trycker ihop haserna för att bli mer stabila.

*Några vinklar ut haserna och "vispar" (ungefär som att rulla tummarna) sina tassar så att det nästan bara blir till ett spår.


Så fort man rubbar på hundens balans så  måste den kompensera med rörelserna. Om hunden har en brant överarm men har normala vinklar bak så kommer den att lyfta sina framben högre för att kompensera! Förstår ni hur jag menar?   Så här ska hundens ben vara i trav:  / \ / \ (enkelt beskrivet alltså)

Det första benet är i det här fallet vf och sen är det hf hb och vb. Hänger ni med? Hundens bakben ska sträckas ut bakom rumpan i all sin helhet. Sen mina vänner så ska inte bakbensrörelser se ut som om hunden cyklar. Det kan vi också se i ringarna... Det ska inte vara en stor rund cirkel. Det ska vara energifulla steg med lagom längd. Inte pendlande. Utan mer som en liten halvmåne.


När är hunden välvinklad och när är den övervinklad? Jag anser att hunden är välvinklad när den har ett kraftigt lårben (alltså välmusklade) som går över i (ev 110 % vinkel via knäleden) vad/skenben vidare ner i en stark has. (allt detta utan att hamna i SRD) Jag har noterat att några tenderar till att ha nästan 90% i vinkel från lår till vad/skenben. Det senare tar nästan aldrig slut och sen avslutas med en liten kort has.

Hunden ska alltid stå stabilt på sina tassar. Hasen ska ha en 90%vinkel  _| ner till underlaget inte 80%. Surfa runt lite och titta på olika dvärgschnauzersidor i hela världen och kolla om ni hittar det jag beskriver.


Jag vill sen tacka alla som kommenterade både privat och direkt i bloggen:-)


Som vanligt så vill jag ha kommentarer och synpunkter.


Hej hopp!

Av Maria - 6 juni 2010 20:44

Det jag ska blogga om nu kommer nog att göra nån upprörd eller glad eller irriterad eller fundersam. Ni får väl gnälla, berömma eller ta ut er ilska i kommentarerna. Jag kommer att publicera nästan alla kommentarer som har med ämnet att göra. ( Ja det här är min blogg så ja gbestämmer fortfarande vad jag ska presentera här) Men kom ihåg att jag tänker inte på någon spec uppf/hanhundsäg/tikägare eller valpköpare. Så ta inte åt er eller känn er utpekade. Men om ni tar åt er eller blir irriterade fundera då på om jag har en liten poäng i det jag säger...


(men jösses det här känns som om en varningstext på en dokumentär om otäcka saker) Ha ha....


Jag ska också säga att detta har inget med att göra att jag är en aktiv utställare... Så  "B" är jag inte så att jag klagar eller ifrågasätter vad domare tycker eller favoriserar  nån domare i min blogg.. Utan jag vill ha en seriös diskussion


Jag har nämligen några funderingar själv som jag kommer att ta upp här. Jag vill gärna att ni kommenterar:-)


Men en sak som jag tycker, det är att varje uppfödare ska kunna ras standarden väldigt bra! Vi har en ras att förvalta inte förädla. Var och en av oss uppfödare ska inte ha en "egen typ"


1. Päls och färg - pälsens konstruktion.

  - Nu talar vi om pälsens konstruktion. Hur ska den fungera? Vet ni det utan att ta fram rasstandarden?

** Har ni nån gång sett de här hundarna med superkort päls om man knappt kan bläddra i? Hur ska domarna kunna bedömma  Tex. strävhet? Eller på p/s hur ska de kunna se om ett strå är trefärgat?

Konstruktionen måste ändå vara det viktigaste på pälssidan. Den måste kombinerat, ull och täckhår, skydda mot kyla och väta.. Ni vet ju alla att en hund som inte har nån ull blir både kall och blöt i skinnet... En hund utan täckhår blir superblöt och liknar en lovikkavante.. Och allt fastnar ju...


Färgerna ja de borde få ett eget kapitel..

På varianten ss- ja vad säger man? Ska dom ha bruna benhår? Eller hur långt upp ska de vita tecknen gå? Får man ha grå underull? Eller ska det vara vitt rakt över i bröstet? Jag menar ska dom inte ha två vita trianglar i fram och en svart som delar av? Men några har ju en vit rektangel?


På varianten ps - Ja vad säger man..Ingår gult i ps-färgen? Svart? Vitt? Hur högt ska det "ljusa" på benen gå? Lägg märke till att jag säger det ljusa? Eller ska det vara vitt? Eller ska dom vara ps hela vägen ner? (Om du skulle ha en del dvsch ps färger på schnauzer skulle de få 2or tom 3or...) Jag har hört kommentaren : Jag gillar när de är mer salt än peppar!  Men vad är rätt? att varannat strå är svart och ha vita stickelhår bland dessa? Detta kan väl inte vara korrekt? Eller?


Svart - Ja vad säger man.... Brun? eller svart? Brun eller svart underull? bruna/röda benhår? Vilket är rätt och vilket är fel?


Vit - ja även här är frågan: ja vad säger man? Gul? eller helvit? Jag fick frågan en gång om de som är gula har bättre pälsstruktur än de som är vita? Ja, vad säger man, om det är så så är de ju inte vita! Eller?


Ska det vara "tunna krispiga" hårstrån eller ska det vara grova tjocka hårstrån som ligger slätt över kroppen och som du behöver trimma två gånger om året? Vilket är rätt eller fel?


På ovan nämnda kapitel så platsar väl parningar över färgerna in.....


Jag funderar på om det är så att det kan bli skitfärger för att man parar över färgerna... (ingen värdering i detta) Eller nej det måste ju vara så att det blir skitfärg om man parar en tik med skitfärg med en hane med skitfärg.. Man kan inte få bra pälsar om man parar ihop två skitpälsar (inte inom samma färg heller)  Inte heller om man tar två olika färger med värdelös päls så kan man aldrig tro att resultatet ska bli en bra päls? Generationer av de olika färgvarianterna har Bra/superbra/och värdelös färg och konstruktion. Men det måste ju bero på den som väljer avelsmateralet. Om man väljer att gå över färgerna så måste man ju ha en hållbar plan? Eller? Vad vill jag uppnå med den här komb?

Jag tror inte att man kan skylla alla dåliga pälsar/färger på parningar över färgerna heller, eller? Är det för enkelt eller? Ligger alla pälsarna på samma nivå eller är nån färgvariant bättre/sämre?


Ja, jag väntar på kommentarer..... Om jag har glömt något så ge tips om det i kommentarerna)



Hej hopp


Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards