Alla inlägg under mars 2017

Av Maria - 28 mars 2017 13:49

Jag jobbar i butik.... Jag träffar många människor....

Några pratar lite om livet. En kund berättade om sitt barn. Sitt vuxna barn.... Som inte får hjälp i sin psykiska ohälsa. Och kunden berättar om andra människors brist på empati...


Och när kunden sa det så var det som om jag hittade ordet som jag har sökt just när det gäller det här med psykisk ohälsa. Andra människors brist på empati. Det är inte många men det finns några som gärna hoppar på och sprider sina elakheter när det gäller psykiska diagnoser. Och som jag har sagt förut att dessa postorderpsykologer borde göra något nyttigt med sin fritid istället för att förklara diagnoser mm. De lägger ju bara ner tid för att kunna vara lite elaka.. Och just det psykiska är tydligen ok att hitta på.

Det verkar som om de inte inser att de har ett stort empatihandikapp. Men någonstans så verkar de som att de fattar att man får inte säga att det är: Rätt åt dig att du har fått cancer, stroke, blodförgiftning mm mm. Men man får säga att man väljer psykisk ohälsa själv. Det är bara att rycka upp sig mm....


Jag uppskattar kreativa människor. Jag gillar när folk tar tag i sina liv. Sitter man och gnäller om samma sak år ut och år in så kanske man ska ta tag i det som är så jäkla fel.


Som ålderspensionär så ska man inte betala skatt på de första 150 000 kr tycker jag. Vet inte om det går att genomföra men så tycker jag.


Nu är det färdiglunchat :)


Ha det gott...


Av Maria - 16 mars 2017 12:24

Det sägs att man inte kan köpa lycka och det kan man nog inte heller... Men man måste nog göra en annan insats för att bli lycklig... Man måste aktivt jobba för sin lycka. Tur kan man ha ibland men lycka får man jobba lite för... Man får skapa förutsättningar för att bli lycklig.


Jag känner ju ibland att jag inte känner mig lycklig... Men det har inte med lycka att göra har jag förstått.

Nu har jag rensat bort släkt som tar energi. Jag umgås inte med människor som tar energi. Jag skapar min egen lycka. Jag försöker att vara en sån vän som ger energi.... Jag försöker att vara en förälder som ger energi till mina barn.


Ha det gott :)




Av Maria - 15 mars 2017 13:14

Idag tog jag (efter lite påtryckningar) tag i det orangea kuvertet. Jag gick in på pensionsmyndigheten och ändrade både risk och avgifter. Alltså jag tog befälet över min pension.

Det måste ha varit en mycket feg Maria som valde räntefonder som bas för min pension.

Eftersom jag privat sparar i aktier och tycker att det är skitroligt så var jag inte så feg nu när jag bytte till rena aktiefonder.

Det är så fruktansvärt skönt att numera ha kontroll över sin egen ekonomi. Att se pengar växa och att kunna unna sig lite roliga saker. Jag är stolt över att skapa min egen inkomst genom att vara en egen företagare.


Nu ska jag lägga upp en mer målinriktad strategi för hur jag vill spara och planera framtiden. Jag kan bara tacka Jocke som tjatade hål i huvudet på mig om aktier. Nu tycker jag att det är skitroligt :) Pengar som gör nya pengar :)


Nä nu är det dags att jobba vidare :) Ha det gott :)



Av Maria - 14 mars 2017 09:44

Det är ett konstigt läge i samhället just nu.

Vart har moralen tagit vägen? Har inte ungarna fått med sig det i modersmjölken? Vart har civilkurage och lite hederlighet tagit vägen? Just nu handlar mitt bloggande och tänkande om grabbar i 16 - 25 år.

Och då om de här som behandlar flickvänner och folk runtomkring som skit. Men det är också grabbarna som är fina i familjen och skulle aaaaldrig göra något fel.... Bakom ryggen på sina föräldrar så är de som vilken snorunge som helst. Jag tänker ibland på dottern som är i den åldern och hennes väninnor som får ta emot rätt mycket skit av grabbar i deras ålder. Vart har respekten för tjejen tagit vägen?

Jag anser att det du säger till din flickvän och gör emot henne det ska du också kunna säga till din mor!

Skulle du unge man acceptera att din pappa/eller mammas sambo/ partner behandlade din mor som du behandlar din flickvän?

Behöver du tänka efter mer än några sekunder så är du lite fel ute. Om din mor visste hur du behandlade din flickvän hur skulle hon reagera?

Tänk på det här en stund. Bli inte arg utan fundera på det.


Sen finns det ju föräldrar som skiter i vad ungarna gör så länge det inte drabbar föräldrarna.


Jag tycker verkligen att killar som inte står upp för tjejer som har hamnat i underläge eller råkat ut för ett brott är riktiga ynkryggar. 


Och sen tjejer, ni måste hjälpa, inte stjälpa varandra. Stå upp för varandra.

Jag tror att just nu så har vi faktiskt ett liiiite större problem än löneskillnaden mellan män och kvinnor. Och det handlar om etik och moral. Grunda med det så kommer lönen av sig själv.

Eller varför i helv... inte lagstifta om lika lön? Ge en böteslapp till företagen som inte ger lika lön.


Nej, nu jobbar vi vidare :)


Ha det gott!

Av Maria - 13 mars 2017 10:43

Men, tjejer, alltså unga tjejer även äldre också....

-Ta ingen skit av killar.. Behandlar killarna er som skit redan nu i slutet på tonåren eller i starten in i vuxenlivet. Varför i hela världen skulle de ändra på sig.

Tror ni att killen vaknar upp nästa morgon och tänker:

-Fan, jag sa att hon var dum i huvudet igår och behandlade henne dumt... Nu ska jag ändra mig! Hon förtjänar inte att jag är dum mot henne. Nej ju mer skit ni tar emot, desto mer skit kommer de att ge. Ni har ett ansvar över att inte bli behandlade som skit!!


Det hjälper ju inte att jag säger att föräldrarna ska fostra sina ungar att respektera sina flick/pojkvänner.


Till alla killar; vill ni att er mamma, syster kommande dotter ska bli behandlade på det sättet ni nu behandlar er flickvän? Var frågan för svår? Alltså hur tycker ni att er mamma förtjänar de orden som ni säger till flickvännen?


Prova med att åka hem till er mamma och tala om för henne att hon är dum i huvudet eller är en fi**a så får vi se om ni kommer överleva det!


Alltså usch....


Tjejer ta tag i era liv nu!!


Och en grej till... Jag tycker att det är coolt att man som förälder ska "räkna" på det om ens unge behöver ha hjälp till tex, körkort, gymkort, nya skor osv. I nästa liv ska jag bli en underhållsbetalande ryggradslös egoamöba ;) Nejje skoja bara... Jag ska försöka räkna hem alla barnens behov... Hahaha, Försöka att få den ekvationen att gå ihop!


Jag undrar vart boendeföräldern ska hitta pengarna ;) Fast det kanske blir ett nytt fbinlägg om att affärerna går dåligt :) Fast det kanske är min tur att fråga :)


Jag är på extra bra humör idag. Promenad till stallet i solsken.. Kan det starta bättre?


I övrigt så önskar jag alla att ha en fin dag!


Ni som kommer att reagera på denna blogg kan fundera på allt skvaller ni hör eller om det bara är skitsnack ni lyssnar på...




Av Maria - 4 mars 2017 17:21

Ja, det gör jag. De är unga vuxna och har egna värderingar. Ibland gör de fel men det gör väl alla.


Om mina barn väljer att inte umgås med släktingar eller andra människor så tycker de säkert att det är så det ska vara. Jag litar på deras omdöme. Det tycker jag nog att flera föräldrar ska göra. 


Det finns en person i min släkt som tror att hen kan kliva in och ut hur den vill. NEJ!


Det roliga är att den så fint valde via messenger att kliva ur mitt liv. Fastän jag inte har kontaktat eller velat ha kontakt på ca 2-3 år. Nu tror den att hen kan kliva in igen. Men icke. Finns ingen som jag ogillar så mycket som den här personen. Jo det gör det förresten...... Rent förakt är det jag känner. Aldrig mer!

Lömsk och vidrig......


Jag ska nog förresten publicera lite av det hen skriv till mig. Det bekräftar faktiskt lite om det som har hänt tidigare i mitt liv. Bra va.


Nej nu ska jag ta en mojito och sätta mig i soffan :)


Ha det gott!




Av Maria - 4 mars 2017 17:02

Eller ska man säga att jag mådde mycket bättre idag? Efter ett par veckor med nedåtspiral så vaknade jag idag och allt kändes så mycket lättare :) Det är sjukt det där med hjärnan ena dagen skit nästa dag topp :)


Det är mycket som har cirkulerat i min hjärna. Det har stötts och blötts fram och tillbaka. Men då får man plocka fram den mentala papperskorgen och lägga skräpet där. Verkligen bra tips av min kurator. Så imorse när jag vaknade så studsade jag ur sängen, käkade frulle med sambon och fixade hästarna :) Sen en sväng till svärföräldrarna med semlor  


En härlig vinterpromenad med sambo, Grim, Dallan och Mackmyra.

Mackmyra och Dallan försöker att komma ifatt Grim, (lycka till ;) ) Alla fyra i luften på båda :)


Mackmyra väntar på Dallan och Grim som kör ett race på vägen tillbaka :)


Sen blev det bad för Dallan och Mackmyra,.. Ett välbehövligt..... Vet inte om de höll med mig men de står så stilla när man duschar dem.


Sen har hönsen fått det rent, torrt och fint.... Och lite skivade äpplen att smaska på :)


Sen skötte jag om mitt nya projekt, komposten. Jag har byggt en ny... Nu låter jag ju som värsta mandelmann men jag har ordnat en ny kompost. Den vi hade förut är mer en "hög" vid skogskanten. Den ska få vila lite nu och nu ska jag lägga lite mer energi på den här. Jag vill liksom ha ett litet eget kretslopp här. 


Nu eldar vi både i kamin och vedspisen i köket och det är så jäkla härligt att höra veden spraka och värmen sprider sig så härligt.


Ha en fin kväll, det ska jag ha :)






Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards