Alla inlägg under juni 2012

Av Maria - 24 juni 2012 20:26


For every decision there is a concequence!


Så sant! Det borde allt fler lära sig....


Jag blir lite förundrad när föräldrar eller speciellt mammor går ut i pressen och uttalar sig om polisers ingripande på deras söner...


- De behandlade honom som ett djur, de bara sköt honom...

- De gav honom inte en chans, de sköt honom när han sprang emot  dem med kniven...


Bla bla bla.....Men tänk efter... Du och jag hamnar inte i den situationen så att polisen skjuter på oss. Om polisen har beslutat sig för att skjuta så antar jag att de har tagit rätt beslut... Jag tycker att man kan tänka tillbaka lite och funderat vad som gick fel tidigare i livet.. Fel uppfostran eller för slappa regler? Varför varför ?

Eller så går man vidare! Kanske slutar att hålla sin unge bakom ryggen och slutar med att anse att det är alla andras fel att grabben handlat fel...
 Öppna ögonen och fatta att din unge har tagit fel beslut! Det är inte alltid samhällets fel när det går snett.

För då skulle ju varenda unge bli skuten.


 

Så är det, älska din unge och ge mycket mycket kärlek så är det mycket som löser sig......


Nu har Grims första vecka här tagit slut.... Han är en underbar krabat som är mycket lyhörd.... Häromdagen presenterade vi fågel för honom... Lovely   Det ser bra ut inför framtiden... Men nu är det lugnt ett tag.. Som de flesta som har valpar som ska tränas för ett eller annat ändamål så måste man gå försiktigt fram. De här som drar ut sina valpar och spårar och ställer krav på dem i tidig ålder är helt fel ute tycker jag... De är faktiskt precis som barn.. Vi tvingar ju inte våra ungar att cykla eller koka potatis vid två års ålder. (det här är ju min åsikt) Men som jag brukar säga om man inte har lyckats med att fostra en unge så ska man inte ha nån hund   

Så nu pysslar vi med inkallning det är ju a och o på en jakthund. Ja dom andra också förstås. Dvärgarna har jag lärt att de ska gå bakom mig när vi är ute och går och jag kräver det... Det ser lite härligt ut när de kommer allihop bakom mig när vi går i skogen eller på vägen.

Hugo hade lite problem häromdagen när han blev smått överförälskad i två vorstehdamer som var här på besök... Men vi övade tills han insåg att man går bakom matte oavsett hur kär man är  

Idag har vi varit på en underbar liten sandstrand som inte ligger så långt härifrån... Älsklingen visade mig och Grim vart man kunde bada:-) Det var en superhärlig strand.... Dit vill jag åka fler gånger..


Idag dök Fanny upp här med sin häst Bina... De ska stanna här i en vecka. Jollan och Fanny ska ha en härlig sommarlovsvecka tillsammans.. Mycket rida tillsammans   De ska förresten åka på ridläger tillsammans senare i sommar också... Så härligt att vara på sitt 13:e jordsnurr och få tillbringa en vecka tillsammans med en polare som har samma intresse som en själv. Att ha sina hästar tillsammans och bara göra soliga saker  


Nä nu är det färdigbloggat för idag:-)


Ha det gott alla!

Hej hopp!!





Av Maria - 20 juni 2012 12:48

När man trimmar är oslagbart......


Jag gillar verkligen att gå omkring med talbok i örat.. Jag har just lyssnat på Två soldater av Roslund & Hellström.

En bra bok med bra uppläsare. Den var så bra så att jag nästan upplevde att jag var med.. Jag fanns där och bevittnade alla händelser. Lite otäck men bra! Helt klart värd att lyssna på eller läsa om man så vill.


Idag blir det lite av varje-plock här hemma. Semestern har ju startat och det är faktiskt jätteskönt.

Jag gör som jag själv vill och bestämmer över dagarna som går... Det är underbart  


"Tänk efter innan du säger Ja till andra så att det inte innebär att du säger Nej till dig själv"


Detta har jag börjat att leva efter, jag lär mig något nytt hela tiden. Några accepterar det inte och några förstår inte. Jag är faktiskt inte en Maria som vänder ut och in på mig för att göra andra till lags längre.... Jag stressar inte för att hjälpa andra så de slipper stressa.. Det låter ju som väldigt självklara saker för vissa. För oss som alltid finns där och har ställt upp på bekostnad av vårat eget välmående , är det inte självklart.

Man mår lite illa och hjärtat slår något extra slag när vi säger nej..... Vi måste nästan ha en ursäkt för att säga nej.. Det liksom räcker inte med att bara säga nej.... -Vaddå? Vill du inte??

-Ehh....mja.... eller njae..... emm... jovisst vill jag...men... nää?

-Jamen dåså... då säger vi att vi gör så här att du.......

-Suck.... Överkörd igen.... Och inom mig så skriker alla känslor och bara vill skrika nej... Sen blir jag sur, vrång och vill verkligen inget alls... Irriterad läääänge.....

Och jag hatar när jag säger nej...... Men ingen lyssnar....utan jag måste säga nej....nej.....nej... och....Men för i helvete NEEEJJJ!


Varför är det så?


Nu känns det verkligen skönt när jag orkar och tar mod till mig att säga nej   


Nu till något roligare  

Goda viner.


 

Ett av de bättre viner som jag har smakat. Jag hade fått för mig att det skulle vara "för" fylligt och massor av smak! Smak var det gott om i detta. Det har gott om strävhet men eftersom det är ett fylligt vin så blir det väldigt "len" i munnen. När jag först köpte det så trodde jag att det bara skulle passa till "tunga" mustiga köttgrytor med svamp och rotfrukter. Och det kommer det alldeles säkert att göra men det passar faktiskt fint till en grillad köttbit med gratäng eller en fin sallad.

Kan tänka mig att det kan drickas till en god chokladbit också!

Med andra ord så är jag helt lyrisk över detta goda vin   Vet ni inte vad ni ska köpa till värdparet i midsommar eller på sommarfesten så ta en flaska av Morbergs Cabernet Sauvignon. Nr 6804 på systembolaget.


Nu återstår det vita och rosévinet i samma serie.


Nej nu ska jag hänga lite tvätt i det vackra vädret!


Ha det gott alla......


Hej Hopp!!





Av Maria - 19 juni 2012 21:47

Just nu har jag så mycket att blogga om men jag kommer inte riktigt till skott........

Jag skulle vilja blogga om valpköparen som bara åkte och avlivade en 2-års hund.... och skaffade sig en ny... Jag tror att det på några få år har passerat 7 hundar där....Usch... Jag är inte riktigt mogen än...


Nu till något roligare :-)


Välkommen Lille Grim :-)


 

Stolt husse och lille AxeLakes Grim  

Han kom nu i helgen och har sen dess gjort sig väl hemmastadd här... Hugo och Svea heter hans nya favoriter...

Första dagen Svea presenterade sig så var inte Grim riktigt med på det... Inte Svea heller för den delen....

Men det slutade med en ommöblering i köket   ....... Så vi tog presentationen nästa dag i stället :-)

Hugo presenterade sig lite som "hyggliga killen med kepsen bakofram" men just då trodde Grim att alla sånna där skäggisar var terrorister  med röstresurser som skulle få Birgit Nilsson att storkna.........

Farbror Texas var den som följde med på kvällspromenaden och det gick jättebra.. Han är ju en hyvens kille..



Nä nu är det sängen..... Men jag får säkert anledning att återkomma om Grims intåg i Kaspelixgänget här på Gjutarbo :-)


Ha det gott!!


Hej hopp!



Av Maria - 7 juni 2012 16:12

Jo, jag valde faktiskt att ta bort några som under en tid har varit mina "vänner" på fb....

Jag har inte rensat för att jag är osams eller arg på dessa.  Utan anledningarna skiljer sig mycket.


Jag pysslar ju en del med hundutställningar och förvånas över dessa dåliga förlorare ... Allt går bra så länge de vinner men när det går dem lite emot... Då jä..... Deras brist på god uppfostran och still och finess finner inga gränser. Att blänga surt och rusa ut ur ringen och gapa om dålig domare eller att de aldrig mer ska ställa för den och den??? Och deras brist på stil och uppfostran stannar ju inte där utan den ska med hem till Fb.

Kan ni snälla fatta en eller flera saker!

1. Ni har betalat för att få höra domarens åsikt!

2. Hur kan ni vara så jä-la säkra på att ni ska vinna hela tiden?

3. Vi andra kanske är lika förvånade över att ni vinner som ni är över att ni förlorar! (har ni tänkt på det?)

4. Ni är riktigt otrevliga och förstör känslan för den som har vunnit!

5.Men ni tar för givet att vi andra självklart ska gratta er och vara glada???

6. Fixa en annan hobby, vi andra medtävlare är rätt så trötta på er! Vi är uppriktigt skitirriterade över att ni gnäller över att stå tvåa eller bli oplac.

7. Jag personligen hoppas att flera domare ska anmäla er dåliga förlorare och ert dåliga och osportsliga beteende.

8. Är ni verkligen så säkra på att ni ska vinna så att det går er ära förnär när ni förlorar?

Jag har själv fått höra en gång när domaren gjorde min hund till vinnare att det var en urusel domare... Just den gången var domaren dålig??


Vad var det som gick fel? Potträningen, borttappad snuttefilt? Eller bara allmänt otrevlig?


OBS! OBS!OBS! OBS! OBS! OBS! OBS! OBS!

Detta gäller inte någon av mina vänner eller uppfödarkollegor. Tack och lov då hade jag faktiskt sagt ifrån!


Igår firade vi Sveriges nationaldag på vårat eget sätt... Vi klyvde ved och slängde in i vedbon, klippte gräs, körde med trimmern på hela gården. Vi röjde bort gamla grejer till traktorn som stod bakom hundhuset. Så att vi kunde öka på hundgården till det dubbla. Först så trodde jag att det skulle bli ca 60 m2 till men vi fixade så att den blev dubbelt så stor.. Så nu är hundgården över 300 m2  Det räcker en stund 

Tack älsklingen och Jollan och Joel för att ni hjälpte mig!


I morgon är det studentfirande. Äldsta sonen tar studenten i morgon    


Idag var näst äldsta sonen och jag och käkade  Det är så trevligt att bara umgås så där... 


Nu är det dags för fika och paketöppning:-) Kärleken i livet fyller ju   


Ha det gott alla!!


Hej hopp 


 






Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards