Alla inlägg under januari 2011

Av Maria - 31 januari 2011 20:35

Lördagen bjöd på trimkurs i dvärgschnauzerringens regi. Det var 11 deltagare från långt upp i norr till inte riktigt lika långt ner i söder.

Även schnauzer fanns bland deltagarna:-) Det är skoj när även andra sspkraser vill vara med:-)

 Alla arbetar med stor koncentration :-)


  

   Här är det en söt peppar/salt tjej som får en snygg utställningskostym :-)


Svart och silvervarianten var de som hade flest representanter:-) Den enda svarta var en schnauzertjej :-) :


På söndagen var jag och Jollan i stallet och fixade lite:-) Med oss hade vi Obi och Texas... Solen sken och det var en underbar promenad.  

      Obi njuter av livet :-)

Kan det bli bättre än så här?? Jag trivs i alla fall :-)


Texas spejar efter Jollan och Polly :-)     


    

Obi är nyfiken på Polly.....

Polly ser ut som om hon också tycker att det är mysigt med promenad...


Tänk vad mycket det finns att göra, bara man vill och arbetar lite för det. Några tror att man kan bli lyckliga på andras bekostnad, men det kan dom glömma! Allt går på ett ut och allt kommer tillbaka!


Hej hopp!    

Av Maria - 24 januari 2011 21:15

Kanske inte så rolig bloggrubrik men den duger   

Idag pratade jag med en vän på tele som undrade om jag hade något mattips...

- Nä verkligen inte   Kan ni känna er så där "uttömda" på matlagning? Ibland har jag inte en susning om vad jag ska laga.. Spaggetti och köttfärssås känns ganska uttjatat... Förvisso så lagar jag och maken helt olika varianter av köttfärssås... Men ändå.....

Pasta i ringar, i rör, i krokar, långa smala, breda platta... Ja pastan går ju faktiskt att variera hur mycket som helst.. Så när jag pratade med min vän så sa han att :

- Jaa, pasta med pesto nånting ska jag ha.... Så vädursvän, tack för tipset.. Maken hade bestämt att vi skulle ha skinksås....... Hm... Jag vill ha nåt nytt.... (men säg det till nån som har en mamma som alltid har hela kostcirkeln i alla maträtter och dessutom kan husmanskost lika bra som Ria Wägner......

Jag vill kanske inte gå så långt så att jag påstår att min äkta hälft är konservativ när det gäller mat och matlagning.... Men en del kryddor kan vara farliga och av ondo... Då menar jag inte vitpeppar, salt och aromat.... Nu finns det säkert de där ute som säger att de är på makens sida.. Det är helt ok, Sverige är ju än så länge en demokrati...  Men nu är det bäst att jag plockar upp den röda tråden igen... Hm, var, var jag nu igen.... (snurrburk)

Så när jag var inne på butiken som har det mesta och handlade kom jag på att jag skulle variera den eviga skinksåsen...

Sagt och gjort jag handlade Pesto och en svart Castello:-) Mums.... Nu tycker jag att man kanske inte ska blanda just de smakerna för de är ju ganska starka smaksättare båda två.. Först blev det en liten portion med Pestoskinka med pasta och paprika: Nu efteråt så kan jag kanske tycka att jag skulle ha haft grön eller röd paprika just för färgens skull..


Sen snabbfixade jag en liten portion med Castello, majs och skinksås:

Jag säger bara: Muummms vad gott det blev.


Castello är en av mina favoriter på ostbrickan, funkar utmärkt i matlagning också:-)


Sen har gillar jag det här vinet:

  

   Det är ett halvtorrt vin som är otroligt gott, jag tycker nästan att man kan ana att det är lite bubbligt men nja.. Syrligt och lättdrucket!


Idag var jag och dottern i stallet och fixade lite... Jollan tog en tur på Polly och det gillade Lewis stoooort.... (f-n vad arg jag blir) Han tycker att det är stenkul att reta Polly... Men han får ju motion iaf.......


Nu till något som man kanske inte ska nämna i min så övrigt braiga matblogg ;-))

Men det handlar om gourmevarianter.... Denna gång för hund... Hästskit :-) Det är mums det.... Man kan både äta, ligga och rulla runt i det :-(( Fråga Lewis Jag blir så arg på honom.... 

Idag fick Obi följa med till stallet. Han trodde nog att jag drev med honom när han fick springa rakt ut i paradiset:-) Alltså dynghögen    Sen undrade han nog om jag var vid mina sinnes fulla bruk när Jollan kom förbi i galopp på Polly....

- Vooovvo vvvooovv ylll vooooooooooov vvvvoovvvv wow woooow arrrrg wrroooom .... Hejdå hunden   

  Men som en normal Kaspelixhund så var han snabbt tillbaka och tog sig en smakbit   


Nä nu får jag nog sluta, det är ju några som väntar på att få läsa bloggen  


Hej Hopp...

Av Maria - 23 januari 2011 23:38

Jag blir lite trött på de få människor som klagar på valphänvisning... Just det, klagar på nåt som är en ren service från rasklubben till uppfödaren! En veckas hänvisning är bätre än ingenting.

Det "roligaste" är väl när den som vill ha hänvisning skickar fel regnummer tex. tiken är en dv.schnauzer och hanen är en papillon?? Eller att den ena parten är inte utställd men man provar att skicka ändå! För det kan ju gå igenom...Och ibland så har man inte rätt datum på ögonlysningen men skickar in ändå....Eller när man skäller och ringer till andra människor i styrelsen och är oförskämd och otrevlig. Nu menar jag inte att man ska ringa och skälla på valphänvisaren   

Sen gillar jag de som vill ha ut på valphänvisningen men inte har med kullen på sin egen hemsida.. Ganska korkat... Rätta mig om jag har fel.... Man tar så mycket för givet nu för tiden tycker jag....

Jag märker ju av en viss frustration ute bland uppfödare i hela landet och av flera raser.. Det är inte bara att para en tik och kränga iväg valparna längre utan man får arbeta lite mer för att hitta sina valpköpare. Några lägger ut dem på blocket och säger att de följer både skk:s och rasringens rekomendationer för avel. Det konstiga är att en del av dem inte har sina kullar på rasringens valphänvisning.


Förstå att det är en service!! Inget som ni har rätt till! Jag blir så trött på bortskämda människor som inte ens kan vara ödmjuka när de kontakar oss.


Sen har vi en del hanhundsägare.... Jösses säger jag bara...... De vill lån ut sina hanar till höger och vänster..... Utan urskiljning......

Jag har faktiskt roat mig med att surfa runt lite på olika sidor och olika raser.

Jag blir ju lite förvånad hur man gör reklam för sina hanar...

De är inte färdiga i kroppen och en del är för unga MH men kan ändå gå i avel?????  En del tycker inte att deras hanar är mogna nog för ett Mh men den får gärna para några tikar ???

En del skryter om välmeriterade hanar.... Släta ettor och några tvåor, är det välmeriterat?? Ja, vi har alla olika krav...Varför vill en del hanhundsägare så gärna at deras hundar ska lånas ut i avel?? Om Skk bestämde att hanhundsägaren skulle ha mer ansvar för själva kullen. Tex att man måste hjälpa till att sälja valparna innan man får betalt för parningen så skulle nog fler dra sig för att låna ut hanarna....


Idag har det varit fullt upp hela dagen på förmiddagen städning och röjning. På eftermiddagen dök Annelie upp med sonen som tillbringat helgen hos henne i Klockhammar. Vi trimmade ett par timmar så nu har jag ett gäng nytrimmade grabbar :-) Jollan trimmade också och Joel skötte dammsugaren :-)


I morgon har jag fullt upp på agendan, ja det gäller faktiskt hela veckan. Skönt när det rullar på...


Ha det gott.......


Hej Hopp!

Av Maria - 23 januari 2011 00:42

Men idag har jag blivit uppmärksammad på uppfödare som tar en kull för att byta bil, bygga en altan mm... Hm, har man inte börjat i fel ände då?

Jag vet faktiskt en sk, "uppfödare" som tog en kull för att dels betala skulder och sen behövde hon ju pengar i övrigt också    Då har man åsidosatt sitt annsvar som uppfödare! Det tycker ju jag i allafall!


Det är verkligen inte glamour att vara uppfödare... Valpar som ylar vid 05.30 Valpbajs som luktar allt annat än rosengårdar. Mängder av tidigare nämnda råvara..... Träffa massor av mäniskor hör till den positiva sidan av hunderiet... Men det finns faktiskt de som bara åker runt till uppfödare och tar av deras dyrbara tid och bara fikar... Och naturligtvis så blir det aldrig någon valp...


Jag har många underbara valpköpare både här i stan och runt om i landet som är duktiga med sina Kaspelixhundar.

Idag fick jag veta att en utav dem fått titeln Lp1   Grattis säger jag till Kaspelix Four on the Floor  "Nilsson" och matte Bisse Falk   

 "Nilsson"


Hoppas att ni får en trevlig söndag :-)


Hej hopp!

Av Maria - 21 januari 2011 23:20

Jag har tröttnat på att skriva fantastiskt, underbart och allt  möjligt..... Men det är ju faktiskt så jag känner i mitt liv just nu..... Ikväll så skålar jag och min man för massor av glädjande esked... Ja jag vet... Man ska inte säga a om man inte kan säga b.... Men tyvärr jag kan inte säga varför..... Tyvärr... Men den senaste veckan ha gett oss massor av glada nyheter:-)  Vi startar snart upp något nytt i vårt liv   


På förmiddagen idag så var jag över hos en av mina närmre vänner och fikade:-) Semla och kaffe stod på  menyn   . 


Tänk er att ni får dela ert liv med er stora kärlek och dessutom ha 4 underbara ungar...  Förstår ni att jag är lyckligt lottad  


Idag pratade jag med en kvinna som sa att hon alltid blev så glad när hon träffade mig och att jag alltid var så positiv:-) Så glad jag blev :-)


Kylan verkar hålla i sig och så även halkan:-( Tyvärr så är snötäcket för djupt för att det ska ta kål på de eländiga fästingarna....


Själv så sitter jag här med avelsplaner på svart och silver.. Och ingenting är väl så roligt som att planera...


För övrigt ska det bli roligt med årsmöte.... Det händer ju rätt mycket just detta år :-)


Nope nu ska ja kolla på film....


Hej hopp!





Av Maria - 15 januari 2011 13:39

Ja det är så jag känner det just nu.... 2010 är över och framtiden ser riktigt ljus ut. Frisk familj, underbar man, fantastiska vänner. Bra samarbete med andra uppfödare:-)


Just nu händer det så otroligt mycket i mitt liv så jag hinner nästan inte med... Vissa saker måste man göra och vissa saker vill man bara göra!


Jag har ju börjat att skriva på en årskrönika för 2010, jag lägger till lite då och då och ändrar på det så att det ska bli en bra en.

2010 kommer inte att gå till historien som ett av mina bästa år det är då ett som är sant! Mycket hände mig personligen och några saker drabbade nära och kära.

Det är ju en sak om jag själv har varit vållande till det som händer mig men det är svårt när det är andra som ger sig på en! Men jag chattade med en vän förut och vi pratade om det hur det är och hur mycket man tar emot. Jag känner mig som en maskros som böjer sig för stormen och rätar  på mig igen. Jag går aldrig riktigt ner för räkning med det är nära.. Sista tiden har jag fått mycket stöd av vänner och släktingar och det värmer så:-)


Veckan som har gått har inneburit fika och träffar med valpköpare:-) Även hundpromenader och trim med valpköpare:-)


Jag börjar med en bild och frågar mig om Året kunde ha börjat bättre för Kennel Kaspelix :-)

 


Jag har följande för omplcering:


En sshane pga familjeskäl! Han är 1 år och vill bo i en barnfri familj!

En 3-årig svart hane. Vill gärna arbeta och är otroligt lättlärd.


Hej hopp!








Av Maria - 5 januari 2011 20:05

Igår var jag och kollade på Kaspers valpar. 9 st, helt oroligt att det blev så många:-) Nu blir det många fina valpar att välja på för Annelie :-)

De ser jämna och fina ut! Spännande att se hur de utvecklas! Verkligen roligt att få se Kaspers första valpar......


Idag har vi firat Jocke som ska fylla 18 år. Helt otroligt att jag har en son som är 18 :-)))


Annars så snöar det vidare här i landet..... Kaos hit och kaos dit.... Det är Snö! Normalt så kommer det varje år i olika mängder....... Det konstiga är att de aldrig pratar om kaos uppe i Norrland utan det är bara söder om Uppsala som det är kaos om det dimper ner några snöflingor extra....


I morgon blir det packning inför Göteborg och My dog :-) Lite kvar att göra på en av vovvarna annars är allt klart.


Hej Hopp..........







Av Maria - 1 januari 2011 22:43

Nu ska jag berätta lite om min fantastiska jul   


Vi hade en superjul tillsammans, jag och min familj. Jag har länge haft lite stressiga ångestkänslor inför jul men inte i år! Jag har nog njutit av varenda sekund av planering och förberedelser inför jul. Massor av fina paket och julstämning långt över förväntan. Vad mycket det betyder att ha en familj   

  

Lite julklappar hos familjen Engström

 

  

Vi hade jobbat hårt på att slå in alla julklappar      

Jag älskar vackra paket med fina rosetter:-)

   

Äldst och yngst i syskonskaran Engström 

   

Min pappa och Jocke till vänster och Jimmie till höger

  

Fina tomtar på paketen....

  

Joel ger Bubblan och Qrusa lite Julmys   

  

Mammas badboy fick Davidoff "hot water"

  

Joel öppnar ett av sina paket  


Nyår var en lugn kväll hemma hos oss, de stora grabbarna var ute på lite galej men dök upp hemma framåt småtimmarna.

00.00 firades med skumpa och kramar     Sen var Lewis jag och Jollan ute och kollade på fyrverkerierna:-)


Nu ser jag fram emot ett nytt år med nya möjligheter. All planering som jag har haft leder snart till ett verkställande:-) Jag längtar!


En önskan om att ni alla får ett underbart 2011......


Hej hopp!

 


Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards