Alla inlägg under augusti 2014

Av Maria - 28 augusti 2014 19:21

Men här kommer den :)


 

Av Maria - 28 augusti 2014 17:03

Idag var det träff med Jozzan och Oliver på Gamla Pumphuset :) Jäklars vilken cool unge han är Oliver:) Hur go somhelst  Mysigt ställe att fika på, åk dit om ni har möjlighet :)


  

Idag till middag blir det Lax från Sundbyholms Kött och Fisk. Rekommenderas verkligen och till det en supergod romsås som jag faktiskt köpte på Coop...


Hoppas att ni har det bra.... Min dag startade rätt ok... Blev lite sämre för att sen bli riktigt ok...

Vilken fantastisk sambo jag har finns där och lyfter när det behövs...  Och jag finns där för honom, alltid... Vilket team vi har blivit 


Nej nu är det dags för käk :)


Ha det gott....






Av Maria - 27 augusti 2014 12:22

Nu i helgen är det dags för nån slags sommaravslutning eller mer sista grillpartajet......


Vi får hoppas på bra väder eller i allafall uppehåll, det finns ju varma kläder :) Fast vi är ju några fryskottar..

Jag, Jozzan, Vicky och Maria :) Men vi får väl elda i både spis och kamin.... Hasse, Göran, Jörgen och Kalle klarar sig nog utan både spis och kamin det räcker nog med en värmande konjak.... Fast å andra sidan så utesluter det ju inte att vi tjejer också tar en konjak   Jaja, skitsamma det blir roligt att vi kunde träffas allihop iallafall......


Idag eller imorgon blir det en träff med Jozzan och lille Oliver :)


Idag är det en mindre bra dag... Men vad gör väl det när jag har haft många bra.....


Nu har jag två hönor som ligger på ägg och ruvar :) Äntligen... Idag är det en vecka kvar för den ena och imorgon är det en vecka kvar för den andra.... Nu hoppas jag verkligen på några kycklingar...


Nej, ut i solen och må gott är väl inte helt fel...


Ha det gott alla!







Av Maria - 27 augusti 2014 12:05

Men jag kan säga det att med sådana släktingar så behöver man inga fienden.....När man tror att allt är lugnt och det mesta har lagt sig så startar dumheten igång.... Varför vet ingen. Jag tror att det är så att under den glättiga ytan så krackelerar det rejält. Det går nog inte så bra och de mår nog inte så bra... Men skitsamma det är deras hinder....

Men de fortsätter att ljuga och ljuga... Jag tror att offerkoftan börjar att bli för trång....


Dumhetens makt


På grund av att en dum persons agerande inte lyder några som helst rationella regler följer att:

  • attacken tar dig med överraskning

  • du inte kan försvara dig på ett logiskt sätt eftersom attacken själv är totalt ologisk

Detta faktum - att en dum persons agerande är totalt oberäkneligt och irrationellt gör det inte bara svårt att försvara sig utan också att det blir mycket svårt att organisera en motattack - det är som att skjuta på ett rörligt mål utan vetskap om rörelsemönstret.

 

Så det går inte att försvara sig mot dumhet eller lögner.... Sträck på er och gå vidare... De andra har fastnat i sina egna lögner och fördärv.... Girighet, falskhet och vacker yta kostar mycket för själen...Och när man desutom har låtit andra att betala för sig så är man bara en ynkrygg...

 

Kort blogg idag.. Eller just nu... Det kanske kommer flera, vem vet....

Av Maria - 25 augusti 2014 21:16

Varför står polisen till svars för de här vidriga motdemonstrandernas idiotiska fasoner?

Varför får inte dessa stå till svars?? Och sen står de och ylar i tv och övrig media att det är synd om dem!

Fy fan pack är det! Det är fortfarande demokrati i det här landet och de andra hade fått tillstånd.

Och jag blir riktigt upprörd när jag ser en bild med ett stolpskott till förälder som har tagit med sitt barn till detta..
 Inte nog med det utan barnet står där i galonisar och randiga vantar OCH är maskerad! Vad i hel-ete! Där har man verkligen åsidosatt det ansvar att vara förälder!


*Jag blir inte nerriden av polisen!

*Jag får inte ett batongslag i huvudet!

*Jag blir inte påkörd av polisen!


Varför inte? Jo, jag sätter mig inte i den situationen så att jag blir nedriden mm....  Men den yttre vänstern verkar tycka att det är ok att ta till våld när det är dem som gör det!


Over n' out!

Av Maria - 25 augusti 2014 21:08

Sluta säg att alla som röstar på SD är korkade och dumma... Att de inte förstår någonting.... Ta tag i problemet, som de som röstar på SD, anser finns. Jag känner tyvärr många som tycker att de måste rösta på SD... Varför? 

Och det är, pensionärer, ungdomar, egenföretagare och hör och häpna, människor som inte är födda i det här landet! Ta reda på varför de vill rösta på SD... Annars blir det ju bara fler och fler.... Sluta att slå i skallen på dem så fort de öppnar munnen att de är rasister... Det är ju så lätt för er att stoppa en debatt som ni inte vill ta i med att säga att de som inte tycker som ni är rasister...... Ingen vill bli kallad rasist....


Jag har googlat lite de senaste dagarna. Jag ställde ju en fråga om vad det var i SD:s partiprogram som var så rasistiskt... Jag har inte fått ett enda svar... Förutom att läsa mellan raderna....


Jag såg ett inlägg på fb häromdagen... En av mina vänner både på fb och i verkligheten hade lagt ut om en SD-politiker som avslöjas som en rasistisk bloggare.

Denna politiker var även nämndeman. Fy fan rent ut sagt..... Hur ska hon kunna göra objektiva bedömningar... Utan att ta ställning till sina egna rasistiska åsikter.... Det är dessa, som är riktigt pack! Bort med alla sådana...


Jag vill att man får se ut som man vill och jag vill att man får älska vem man vill. Men jag vill inte att man får bära sig åt hur somhelst.. Då spelar det ingen roll vem man älskar eller hur man ser ut... Man får inte göra vad som helst...

Hur svårt kan det vara?


Alla inlägg om att man inte får säga negerboll är ju (enligt mig) löjliga... Det är en chokladboll.... gjord av massa socker, havregryn, smör och kaffe mm.... Inte en enda neger i bollen.... Lägg ner det ni gör er bara löjliga.. (tycker jag)


Japp det var mina ord för idag...


Av Maria - 20 augusti 2014 22:03

Idag är det tomt... Förvisso är det val och jag skulle behöva blogga känner jag.... Men jag blir så upprörd så jag tror att jag låter bli... Just idag iallafall....Eller?


Jag blir arg på den brist av demokrati som råder..... Jag blir arg över alla fågelungar som sitter med gapande munnar och bara vill ha mer.... Jag blir irriterad över att många bara funderar på vad landet kan göra för dem inte vad de kan göra för landet.....


Är jag dum i huvudet? Men vad är det i Sverigedemokraternas partiprogram som gör dem rasistiska? (Om ni väljer att svara så vill jag ha kopierad text från deras partiprogram och en förklaring) För det är det enda jag hör, att de är rasistiska, från folk speciellt de som kommer längst ut till vänster. Nu har jag läst och läst men jag fattar inte.

Och jag sympatiserar inte med SD.... Men ju mer ni gapar om hur dåliga de är ju mer nyfiken blir jag..... Och jag är 42 hur tror ni då att det är med de som är 18-25?


MP:Usch...... Att hata är inte ok.... Aldrig..... Eller? För att fiska feministröster?


Jag förstår inte att politikerna koncentrerar sig på andras politik istället för sin? Varför tror ni att vi är dumma i huvudet? Och inte kan välja själva?

Jo, för ni vill bara ha våra röster nu och sen skiter ni fullständigt i oss.....Här handlar det inte om att förvalta ett förtroende... 1991 röstade jag för första gången och det är likadant varje gång känns det som...


Förutom Moderaterna som gick till val med att de skulle försämra en del saker och sänka skatter och fixa ett jobbskatteavdrag.... Och faktiskt gjorde det.....


Jag har många frågor....


FI.... Har vi tur får de inte ens 0,5% Det tror jag att många är överens om...


Jonas Sjöstedt vill bygga bostäder till asylsökanden- Jaha var är bostäderna åt ungdomarna som idag bor hemma tills de är 27? Var är bostäderna till alla som redan finns i det här landet? Vilka ska bygga? Kommunala snickare? Eller ska praktikanter bygga bostäderna. För det kan väl inte byggas av den privata marknaden?

(Nä, jag tycker inte att det är rätt att privata aktörer buntar ihop flyktingar så många som möjligt för att de ska tjäna sjukt mycket pengar) Och nej jag gillar inte det Attendo gör heller.....


Löfven  kommer från facket..... Var det det bästa de kunde skrapa fram? En ny medelålders man som passerat bäst före?


Löfven vill höja arbetsgivaravgiften för unga! Socialdemokraterna kommer därför att investera 2,8 miljarder kronor i traineejobb för 20 000 ungdomar i äldre- och funktionshinderomsorgen, inom ramen för yrkesintroduktionsavtal. ?? Ska alla unga jobba inom vården? Även de som har gått ekonomisk, eller nån hantverkarutbildning? Alltså de unga som redan har fått jobb ska betala med sina jobb för att andra ska få låtsasjobb? Eller vad är det jag inte förstår? Eller är det bara inom vården som jobben ska skapas.... Det här börjar att kännas som planekonomi...


EX: Jag har en butik och den är öppen 43 timmar i veckan. Jag kommer 1 timme tidigare varje dag för att göra beställningar och ta emot säljbesök. Jag har 0,5 timme extra arbetstid efter för att sammanställa dagen. Sen när jag kommer hem eller en gång i veckan sätter jag mig för att bokföra, ca 3-5 timmar/vecka i det ingår även att betala fakturor. Jag städar ca 2 timmar i veckan. Så säg att det handlar om ca 60 timmar/vecka.... Jag tänker att jag ska anställa nån på ca 20 timmar...(jag gör arbetet  för Xlön vare sig det är 40 eller 60 timmar..... Valet faller på en ungdom eftersom mina pengar är begränsade... Det skiljer ca 1500/månad på att anställa en äldre och en ungdom. Ungdomen får ett extrajobb... Pengar i plånboken....Lite pengar att handla för.... Spara för att kanske köpa sig en bostad när man flyttar hemifrån....Ungdomen får också lite arbetslivserfarenhet... Vad är fel? Jag kan inte förstå att det är fel att man stimulerar arbetsmarknadaden så att riktiga jobb finns istället för att skapa åtgärder?


Vad innebär en röst på Löfven? Vad är det jag får då? Hyckleri känns det som just nu..


Expressen idag:


Sällan har en torr prognos från en svensk myndighet fått en så dramatisk effekt på en valrörelse, som Migrationsverkets prognos om ökade kostnader på 48 miljarder kronor 2014 -2018 för flyktingmottagande.

Siffrorna fanns tillgängliga redan den 24 juli för den som ansträngde sig att summera olika kostnadsposter.


Först i förra veckan blev siffrorna kända tack vare Svenska Dagbladets ledarskribent Sanna Rayman.

Men nyheten briserade på allvar i lördags med anledning av Fredrik Reinfeldts sommartal. Det enda parti som jublade var SD, vars ledare talade om en game changer.

Övriga partier har hukat och hellre talat om till exempel lärarlöner och statliga flyktingboenden. Men i går kom inte S-ledaren Stefan Löfven undan längre. I Ekots partiledar- intervju konfronterades han med det nya ovälkomna inslaget i valdebatten.

Det är sällan man mellan raderna anar en så störd oppositionsledare och statsministerkandidat. Han gör sitt bästa för att avdramatisera kostnadsökningen. Den ska klaras med omfördelning från biståndsbudgeten. Räcker inte det kommer pengar att bli över om S får makten och sänker sjukskrivningskostnaderna genom bättre rehabilitering.

En finansieringskälla som visar hur desperat Löfven är.

Socialdemokraterna har tidigare precis som alliansen nu haft stora problem med sjukskrivningskostnaderna. Nu vill S ta bort den bortre parentes i sjukförsäkringen som alliansen införde.

Man behöver inte vara någon större Einstein för att räkna ut att det rimligen leder till högre kostnader.

Löfven ondgör sig också över Reinfeldts utspel. Det var ovärdigt. I huvudsak tycks han anse att de 48 miljarderna mest är ett problem för alliansen som har sänkt skatterna med 140 miljarder kronor. Dessutom slösat bort pengar på Nuon-affären. Löfven andas inte om att S accepterat det mesta av de 140 miljarder kronorna i skattesänkningar. Och därför inte kan tillgodoräkna sig dessa.

För självklart är 48-miljardersbomben också en allvarlig tankeställare för oppositionen. Visst har Löfven en poäng i att S har mer pengar än alliansen eftersom S höjer skatterna mycket mer. Men det går inte en dag utan nya kostsamma vallöften från Magdalena Andersson.

Det finns inget som tyder på att S lika litet som alliansen har någon buffert för flyktingexplosionen. Det är pengar som varje regering oavsett kulör måste trolla fram.

Även om Fredrik Reinfeldt fått oväntat mycket beröm för sitt rättframma sätt att vädja till svenska folkets empati för att klara så många flyktingar, så innebär det stora risker för honom.

"Vad var det vi sa", säger redan SD. Det torde nog finnas åtskilliga gammelmoderater som gör detsamma och tar steget över till Åkesson.

Av K-G Bergström K-G Bergström, Expressen. 20 aug 2014


Hej hopp!


Ha det gott!

Av Maria - 19 augusti 2014 10:01

Det är så jag känner mig ibland...... Det är då tårarna kommer från ingenstans....När jag ligger och bara skakar i sängen och inte kan resa mig... När hjärtat rusar... När jag inte kan andas eller hyperventilerar... Och jag inte kan förstå varför...Därför blir jag frustrerad när "människor" anser sig att få lägga ut eller häva ur sig floskler och andra hittepå... Att man bestämmer själv hur man ska må osv.... Eller att man bestämmer själv om nån annan kan såra dig.... Robotar är vad det är....Som inte har någon som helst kontakt med sitt inre eller är rädda för att ta en kontakt, för det kanske inte finns något.....Bara ett tomt urholkat skal....


Tillåt inte att nån/något kommer under skinnet på er fortsätt att le alla era falska leenden... Och dessa som är "sjuka" och skyller alla sina misslyckanden på andra som inte tar eget ansvar och som känner sig bekväm i sin sjukdom och inte vill därifrån. Det är de som förstör för andra... De låter nära och kära ta striderna och medan de sitter låtsassjuka hemma....Sina egna misslyckanden skyller de på andra som vill försöka.

Jag tycker om känslor, det är ju lättare..... Jag har levt med en robotfamilj/vänner där allt skulle under mattan och så låtsas vi om vid nästa middag att allt är ok.......


Cancer, Diabetes, Reumatism, Astma, Migrän, Kärlkramp, Ryggskott. Är det "riktiga" sjukdomar?

I så fall har jag utöver mina "låtsas eller hittepåsjukdomar" några riktiga sjukdomar... Alltså de här som är godkända av några av er därute! Jag har senaste året drabbats av migrän.... Jag har sen 17 år tillbaka fått ryggskott lite då och då.... Och det är ju inget som går över på två, tre dagar... Men vad vet jag...

Tycker ni synd om mig nu? För nu har jag ju något som ni kan ta på... Men vad bra då kan ju ni må bra!

Mina tankar är det ju bara att ändra på så blir jag frisk från den där psykiska ohälsan som jag "väljer själv" att dras med..Vad synd att jag inte har fattat det tidigare då hade jag inte behövt slösa massor av tid hos kurator och läkare...Och jag hade gått vidare mycket tidigare i mitt liv inte väntat till 2011.... Men jag förstod inte signalerna... Nu är det ju så att jag mår mycket bättre... Men inte alla dagar....


Så det känns riktigt skönt nu att flera kända människor går ut med sin psykiska ohälsa. Och att det tas fram i ljuset.. Och att det finns människor som faktiskt dör av depression.


Tack Aftonbladet!



 
2014-08-19

Vi tar strid mot tabut att prata om ångesten

Jan Helin om #otillräcklig

 
  •  
Jan Helin, publisher, Aftonbladet.   Jan Helin, publisher, Aftonbladet.

En sommar där bilder av våra lyckliga liv spridits som eld genom sociala medier går mot sitt slut.

En höst där bilder av hur duktiga vi är på att vässa, trimma och träna vår utsida väntar sannolikt.

Samtidigt har psykisk ohälsa av olika slag blivit det hälsoproblem som orsakar flest sjukskrivningar i Sverige.

Det finns en tystnad mellan alla dessa bilder av lycka och unga människors psykiska ohälsa som vi inte står ut med längre.

Mycket kan vi tala om i Sverige 2014. Men av någon anledning inte det här.

Därför startar Nöjesbladet i dag kampanjen #otillräcklig. 
Hashtagen har vi hängt på i förhoppningen om att inte bara de vi intervjuat ska berätta. Vi hoppas att du också vill dela med dig av din berättelse via sociala medier och på nöjesbladet.se. Jag vet att den är värd att berätta.

– Vi lever i en prestationstid. Jag är själv en del av den tiden men ställer mig ofta frågan ”för vem gör jag det här?”, berättar i dag skådespelerskan Cecilia Forss.

I våra berättelser förekommer flera modiga kända personer. Men det här är inte en artikelserie om kändisar som mår dåligt. Det här är en rad berättelser av människor som vill visa på något viktigt vi egentligen vet:

Inte ens bilder på stora filmdukar, bilder från röda mattor eller TV-sända bilder råder bot på dålig självkänsla och panikångest.

Genom att dela deras erfarenheter tillsammans med era hoppas vi komma ett steg närmare målet:

Att bryta tabut kring att prata om ångest och psykisk ohälsa.

Att kunna prata om att känna sig otillräcklig så att o:et försvinner.

Se det som en stridsförklaring mot tystnaden. Låt den inte kväva fler. Du är tillräcklig.


Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards