Direktlänk till inlägg 17 april 2018

Vad kan man förvänta sig?

Av Maria - 17 april 2018 09:32

När man betalar skatt, vad kan man förvänta sig? Eller vad kan man kräva av stat och kommun?


Jag tycker att man ska visa vad det är jag får för pengarna. Inte bara säga vård, skola, omsorg och infrastruktur.


Nej, jag vill veta mer. Jag vill veta att när man ska till läkaren så ska man inte behöva vänta i 3 månader. Alltså 3 månader?? Vad är det som tar 3 månader? Tillbaka med vårdbiträden och administrativ personal.


Jag vill veta att som skattebetalare så får du 3,5 personal på 15 barn i barnomsorgen. PUNKT. Lös då problemet.

Du får 1,5 lärare på 20 barn. PUNKT. Lös problemet.

Du får vägar som går att åka på utan att bilen går sönder i potthål. PUNKT. Lös det!

I samband med en sjukdomsdiagnos så får du hjälp inom 2 veckor. PUNKT. Lös det.


Jag vill inte höra att vi satsar 350 000 000 på trygghet för äldre! Det är för luddigt. Jag vill veta hela vägen... Det finns ca 1,9 milj pensionärer i Sverig (drygt)  Det blir ca 185 kr /pensionär.  Säg att det då bor 10 st på ett vårdboende, då blir det 1850 kr till trygghet för äldre på den avdelningen. Vad ska Stina ,86 år som fortfarande bor kvar i sin lägenhet göra med 185 kr? Nä det är ett för luddigt begrepp för politiker att ta hand om. Då får de tolka mm och sen tycka och tänka att en badboll är trygghet. (ja jag skrev rätt, det är ungefär så det känns)

Kga Kommun är så stolta över att de ligger bra till och har överskott i kassan??? Men det går inte att åka på vägarna i den här kommunen. Det är hål på varenda gata. Och det har inte med vintern att göra för så här såg det ut innan vintern. Och har gjort i flera år.


När man läser ledarskap och logistik så får man lära sig att hushålla med pengarna och planera. Planerat underhåll, samköra med andra avdelningar och samarbete är det som lönar sig  bäst. Här planerar man ny cykelbana ena året och sen så kommer nästa komunala avdelning och gräver upp den aktuella cykelbanan för att det ska läggas ner nya rör nästa år..... Snacka om slöseri med pengar.


Subvention av elcykel??? Varför i hela fridens namn då??? Vill man ha en elcykel så köp det då! Om man inte orkar trampa själv så vill inte jag vara med och betala det!! En marknad som redan har ökat går regeringen in och subventionerar??


Skattesubventionerad fackavgift??? NEJ. Vill man vara med i facket så får man bekosta det själv! Eller så kanske regeringen ska tvinga facken att sänka sin fackavgift!! För tydligen är den alldeles för dyr för att de som vill vara med. Och att sen facken stödjer sina favvopartier är ännu sämre. Alltså: Nuvarande regeringen skattesubventionerar medlemsskap i organisationer som stödjer dem?? Usch!!

Jag vill inte vara med och stödja Socialdemokraterna på något som helst sätt!


Nä, nu ska jag klippa en hund... Så att det kommer in lite mer skattepengar till Sverige. Ni kan ju räkna ut hur mycket jag får kvar på en femhundring så länge.

Jag ska betala moms, arbetsgivaravgift och skatter.


Ha en fin dag så länge :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - Tisdag 16 jan 10:34


          Nu tycker jag att det lite för kallt.  Man sätter sig i bilen och känner sig som en michelingubbe med alla kläder.        Jag matar fåglar för glatta livet. Jag har även gett de stackars rådjuren lite hösilage. Det kan inte...

Av Maria - 21 december 2023 10:35


 Var inte själv/ensam med dina tankar. Lättare sagt än gjort, jag vet det.  Tack till högre makter att jag har ett bra nätverk när det gäller att lyssna när jag har mina hjärnspöken.  När jag var liten så skulle man inte "tycka synd" om sig.  Men...

Av Maria - 1 december 2023 16:36

Jag hann i sista stund.... När jag kom hem idag så blev det fart i julstöket.. Vi började "julstäda" igår Olsson och jag. Men  julstjärnorna och julljustakarna kom upp i fönstren idag. Det kommer att bli jul, halleluja.      Jag verkligen älskar ...

Av Maria - 22 november 2023 09:51

Men man brukar ju säga att har man inget snällt att säga så kan man vara tyst..   Och det har faktiskt stämt väldigt bra när det gäller mitt humör och åsikter just nu..   Funderade på just detta häromdagen. Jag läste att en av deltagarna i id...

Av Maria - 30 oktober 2023 15:02

Jag kan tycka att det är rätt så snyggt på en kille i sina bästa år..   Jag tycker verkligen att det är snyggt på min man.. Men det är verkligen inte det på alla. Alla klär inte i det här och jag blev definitivt inte glad när jag upptäckte de d...

Presentation

Omröstning

Hur lång semester har ni haft 2022?
 1-2 veckor
 2-4 veckor
 4-6 veckor
 6-10 veckor
 Ingen semester alls

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards